|
seznam témat -> Chlupy dovnitř, nebo ven?
Pokud chcete přidat nový příspěvek musíte být zaregistrován | nové zprávy : nahoru
Kurik 18. květen 2010 14:07:43
|
|
Po poněkud chladnějšímu Kolínu 2010 a následné vřelé a ohnivé noční debatě, zde zakládám toto téma s prozaickým názvem. Samozřejmě, že se mi jedná o nošení kožešin. :-D |
Indyján 18. květen 2010 14:11:24
|
|
A kecka nebo KM? |
Medák 18. květen 2010 14:28:57
|
|
Samozřejmě že ideální je to dovnitř. Alkohol taky dovnitř, ale alkohol i chlupy dovnitř je ideální stav, a ten jak víme nikdy nenastane. |
Siegfried 18. květen 2010 14:30:45
|
|
Z hlediska tepelné izolace je to lepší dovnitř .)
Co se týče historie obvykle dovnitř funkčně, naopak když budeš zdobit lemy, okraje kabátu čepice tak určo ven.
Co se týče definice šuby nemám jasno a setkaj sem se s různejma interpretacema. takže asi ven i dovnitř.
Obecně, ale platí že ven si dáváš tu kožešinu kterou se chceš prezentovat, tedy drahou, žádný beran nebo králík, ale liška, kuna a pod.
Tedy borec co má ven kožešinu z berana bude asi považován za pastýře a ne za urozeného pána.
Naopak drban s liškou kolem krku bude zbit že jí ukradl :)
Tedy vše je třeba ještě hodnotit kdy kde kdo a proč :) |
KOHO 18. květen 2010 15:58:04
|
|
Nelze to takto zjednodušeně popsat.
Záleží kde u jakého kusu oděvu a také převážně na době, třeba ty našívané kožešinové lemy na suknicích nejsou v období 13. a začátku 14. století vůbec v dobové malbě zdokumentovány. V 15. století se již vyskytují.
Oděvy se kožešinou převážně podšívaly, na čepice zase dáváš kožešinu jako lem čili ven. Nejnákladnější plášťe byly komplet podšity, nebo jsou pak varianty, že máš kožešinový límec našitý na plášti.
U kapuc si vybavuji především opět jen podšité, ale ta kapuce se dala ohrnout a ten kožešich pak koukal ven. |
Jiří z Holohlav 18. květen 2010 16:26:39
|
|
Bačové - údajně- nosí v zimě chlup dovnitř a v létě ven.Řemen chladí,chlup hřeje. |
*Jose* 18. květen 2010 16:38:15
|
|
Ale zas když si dáte takovýho berana kolem ramen a chlupem ven, tak vypadáte(a cítíte se) o deset kilo težší a patnáct čísel větší :-D
Ne, samozřejmě máte pravdu. Pokud chci, aby mě to hřálo, tak jednoznačně chlup dovnitř:-) |
Miroslav 19. květen 2010 07:50:43
|
|
Chlupy a RUM zásadně dovnitř! Ovšem je-li obého přespříliš, leze to ven. Ergo Chlupy a rum dovnitř v rozumné míře. Ještě se dájí tolerovat chlupy ven, ale RUM ten nikdy. RUM ven, to je zlo. A jak je to s medovinou? A co když nejsou chlupy? :-) |
*Jose* 19. květen 2010 07:56:23
|
|
Jak je to s chlupy?Vyžadovaly se nebo ne?Co když se holím?Jsem LH?Nebo aspoň KM? Jaký na to má názor Siegfried? Co na to Holohlav?A co Jan Tleskač? |
Jiří z Holohlav 19. květen 2010 08:44:05
|
|
Když nejsou chlupy vyhlas poplach buď hrozí pedofílie nebo islámská invaze.Holíšli se ručně štípaným osobně nalezeným pazourkem,bez použití mýdel,mohlo by jít za jisté lunární kombinace a dodržení řady dalších podmínek snad možná o klíčící LH.Rum ,ten startuje ven,ještě než vstoupil říká se tomu rumová forsáž,vyskytuje se u jedinců kteří přežili stav rumová houba. |
Kurik 19. květen 2010 11:38:17
|
|
příspěvek byl smazán użivatelem Kurik 19. květen 2010 13:19:57 |
Kurik 19. květen 2010 11:58:04
|
|
*Jose*(19. květen 2010 09:56:23) : To jsem si teda o tobě nemyslel!!! Že u tebe hrozí i hypoteticky klíčící LH. :-D |
Maska 19. květen 2010 19:06:57
|
|
U děvčat bych LH vůbec nedoporučoval, spíše KM, tedy proužek široký maximálně centimetr. Chlapci naopak jednoznačně LH, pokud KM, bude zima, protože já se pro polínko určitě neohnu... |
*Jose* 19. květen 2010 19:38:56
|
|
Jiří z Holohlav(19. květen 2010 10:44:05) : On:"Ty se holíš?" Ona:"Ne, mě je třináct." |
Tallowitz 19. květen 2010 20:11:45
|
|
Se tím zatěžujete? To jste LH? Probíralo se to kdysi na Brodci, že moda bez chlupů přišla do Evropy s prvními křížovými výpravami, dokonce si i nějaký muslim stěžoval že frankové (označovali tak výkvět evropských bojových sil) v tomto neměli studu a požadovali po muslimech aby jejich dámám vyholovali genitálie (pro ně nemyslitelné) |
Jiří z Holohlav 19. květen 2010 20:23:00
|
|
*Jose*(19. květen 2010 21:38:56) : Chrrrrr... |
Jiří z Holohlav 19. květen 2010 20:37:43
|
|
Tallowitz(19. květen 2010 22:11:45) : Jo,skoro to vypadá,že od muslimů přišla do Evropy kultura .......po zániku té keltsko - římské.
Čtu teď "Templáři a tajná moudrost islámu" pekelnej název ,ale autor - Walid Amine Salhab to bere ze strany ze které znám jen útržky ,tak si nad tím docela drbu hlavu......
Tedy jestli zrovna vyholování lze považovat za projev kultury......nebo jen módu... |
Wothan 19. květen 2010 22:03:23
|
|
Tallowitz: nevím do jaké míry o byla běžná praxe - pokud vím máme jen jednu takovou zprávu z arabských pramenů o jednom konkrétním křižáku a jeho ženě :-) |
Katerina_z_Landstejna 20. květen 2010 05:32:21
|
|
Jiří z Holohlav(19. květen 2010 22:37:43) :
Ono to nevypadá, ono to tak je, ač se to leckomu může nelíbit :o)
Stačí si přečíst "Paměti křižákovy" od Jeana de Joinville. Sice dává jasně najevo, že nemá muslimy, resp. obyvatelstvo Blízkého východu en bloc, rád, nicméně o nich píše s respektem a jejich kulturu obdivuje.
Vyholování určitě projevem kulturnosti v oblasti tělesné hygieny a leckdy i estetiky je. O tom svědčí i mnoho kritických poznámek ve starých kronikách a cestopisech, kdy si autoři stěžují, že Evropané velmi páchnou a chodí neupravení...
Ale co to má společného s diskusí o tom, jak nosit kožich? :o))) |
Protiwen 20. květen 2010 06:01:21
|
|
Jiří z Holohlav(19. květen 2010 22:37:43) : Nad Salhabem ani nezbývá nic jiného, než si drbat hlavu:)) Je to podobně zábavné čtení jako Däniken. |
Lazar 20. květen 2010 07:19:10
|
|
Mám pocit že soused Vojtěch od nás z Pražanů dokonce našel jakési vyholené vyobrazení, s čehož pojal pocit že je třeba aby se dobrovolně ujal kontroly patřičné LH úpravy žen a v případě neduhů vlastnoručně zjednal nápravu.
V tomto případě však tvrdím že kožich jednoznačně ven, jinak by to bylo docela zvláštní. |
Siegfried 20. květen 2010 07:22:10
|
|
Tallowitz(19. květen 2010 22:11:45) :
Usama ibn Munkiz - Kniha zkušeností arabského bojovníka s křižáky (po polovině 12.stol)
Wothan(20. květen 2010 00:03:23) : Ze způsobu jak to píše lze předpokládat že to bylo u arabů běžné... samozřejmě to až tak nepotvrzuje jak moc neběžné to bylo pro evropany obecně
Jiří z Holohlav(19. květen 2010 22:37:43) :
Taky si myslím, že to je více úrojev módy než kultury, ale zase móda existuje až od určité úrovně kultury :) |
Dáma s čápem 20. květen 2010 09:23:45
|
|
Jen tiše doufám, že se tato kontrola nestane součástí mustruňku... |
Jiří z Holohlav 20. květen 2010 09:33:29
|
|
Dáma s čápem(20. květen 2010 11:23:45) : Jen mustruňku lazebnic ..... |
Tallowitz 20. květen 2010 09:51:23
|
|
Wothan(20. květen 2010 00:03:23) : Pokud vím tak si stěžoval hlavně kvůli jejich nevybíravému chování, zřejmě se to ale rozšířilo, protože pokud si vybavím nějaké iluminace (drolerie lazebnic v bibli Václava IV. nebo iluminace rodičky z francouzských zemí přelomu 14. a 15. století
) tak jsou dole jaksi "holé".
Mustruňk to je dobrý nápad, musíme ale zvolit jednotlivé dozorce na datovaných akcích :-D |
Bilajz 20. květen 2010 10:01:04
|
|
To uz tu ale jednou uz bylo :-) A chtel to delat skoro kazdej. Ale musel splnovat taky SM - sahatelny minimum |
Rybiczka 20. květen 2010 11:07:57
|
|
Medák(18. květen 2010 16:28:57) :
Jestliže nelze nastolit ideální stav, co je potom menší zlo? Chupy ven nebo alkohol ven? :-) |
Indyján 20. květen 2010 11:49:57
|
|
Alkohol dovnitř, pak s chlupama ven! |
Sam 20. květen 2010 12:00:14
|
|
Bilajz(20. květen 2010 12:01:04) : Jak se splňuje to SM? |
Spakona 20. květen 2010 12:01:04
|
|
20 na 5 :D |
Jiří z Holohlav 20. květen 2010 12:34:49
|
|
Spakona(20. květen 2010 14:01:04) : ?
Sam(20. květen 2010 14:00:14) : Návštěvou SM salůnu - urazej ti pracky
Rybiczka(20. květen 2010 13:07:57) : Nejhorší je poblitej kožich. |
Spakona 20. květen 2010 13:40:32
|
|
Jiří z Holohlav(20. květen 2010 14:34:49) : to byla odpověď na dotaz Sama - to je kvalifikace na SM.... :D |
Wothan 20. květen 2010 14:11:13
|
|
Siegfried: asi takhle - u arabů to běžné bylo, ale u křižáků nikoli - jasně popisuje že si ho ten křižák prohlížel v lázni a zaujalo ho že byl vyholený, tak se nechal vyholit také a následně k zřejmě nemalému překvapení toho araba nechal vyholit i svou dámu. Mluvil jsem o tom že to zřejmě nebyl běžný jev aby se křižák nechal od araba vyholit natož i svou ženu - proto to toho pisatele zaujalo. |
Posadowski 21. květen 2010 10:44:34
|
|
KOHO(18. květen 2010 17:58:04) :
Ono pokud se vrátíme k poslednímu tématu, tak pro 14. století se to sice nedá najít na vyobrazeních, ale dá se to celkem dobře najít v oděvních účtech. (Newtonová, Móda v době Černého prince), tam totiž docela dobře krejčí, vyšívači, kožešníci a další popisují, kolik a jakého materiálu spotřebovali. A tak se dá celkem snadno poznat z množství, jestli byl oděv kožešinou zdobený nebo podšitý, často je to tam přímo napsané. I pokrývky hlavy jsou tam kořešinou jak podšité, tak zdobené. Podobně surcoty, kabátce, pláště...
Ale mám pocit z dalších příspěvků, že téma se nám obrátilo poněkud jinak.
V tomto ohledu je pár zápisů ze Španělska ze 13. století, kde se výrazně mísí tři kultury - maurská, židovská a křesťanská a kde holení bylo původně snad součástí právě kultury Maurů, odkud to přebírali (respektive znali) další... |
|