Sledujte také :  Hosting Onlio, a.s. |
 logo český šerm
   | uživatel :guest | zaregistrovat | přihlásit |
   
Aktuální diskuse
FOTKY Z BITEV a jiných šermířských akcí....
(celkem 2045 ) 2045 nových
Dům rytířských ctností kalendář akcí
(celkem 1 ) 1 nový
Vikingové na severu Čech?
(celkem 3 ) 3 nové
Digladior otevírá pobočku v Mladé Boleslavi
(celkem 2 ) 2 nové
Bitva SOEST 2019 2.-4.8.2019
(celkem 3 ) 3 nové
SHŠ Drago - nesmazatelná verze :)
(celkem 26 ) 26 nových
Kornet Moravia šerm Uherské Hradiště
(celkem 1 ) 1 nový
Zbraně do zahraničí
(celkem 1 ) 1 nový
Prodám paví pera
(celkem 3 ) 3 nové
Litoměřické vinobraní 2018
(celkem 1 ) 1 nový

seznam témat -> Výstava "Královský sňatek" v Praze

Pokud chcete přidat nový příspěvek musíte být zaregistrován  | nové zprávy : dolů
Bilajz 05. prosinec 2010 18:17:32
Tak taky přidám svůj postřeh. Byli jsme s přítelkyní v pátek odpoledne (cca 17.00), na výstavě skoro ani noha, takže si šlo v pohodě všechno prohlédnout. Popisky jsou občas umístěny celkem nešťastně, ale dá se to. Nesouhlasím s tím, že výstava má název úplně mimo. Defakto přibližuje dobu a události, které vedli k nástupu Lucemburků na náš trůn plus něco po tom. Každopádně mě zarazilo, že pohřební koruny jsou takové "humpolácky udělané", asi se na nich podepsal zub času. Odcházel jsem spokojen a myslím, že v lednu si tam zajdu ještě jednou :-)
Katerina_z_Landstejna 30. listopad 2010 09:30:03
osip(29. listopad 2010 19:50:19) :

Osipe, svatebním šatem a vzhledem Elišky Přemyslovny bys asi byl velice zklamaný :o)) Využij doporučení pána z Posadowa a začti se do zmíněné kroniky, rychle zjistíš proč...
Šat se nezachoval a není tedy co vystavovat.
Svatební předměty a dary se i v nejvýše postavených domácnostech stávaly součástí více či méně běžně používaného inventáře a pokud nebyly výslovně uloženy jako relikvie, opotřebovávaly se, rozbíjely, ale i zastavovaly a prodávaly jako kterékoli jiné vybavení. Nakonec, i "Český královský poklad", který se neznámo jak dostal ve druhé pol. 14. století do rikou lichvářů z polské Wroclawi, se zachoval jen neuvěřitelnou náhodou; obsahuje i šperk, který je přisuzován českým královnám jako svatební. Poklad byl Polskem zapůjčen a je vystaven.
Výstava má pár organizačních nedostatků, ale protože jsme ji navštívili a našli tam to, co jsme očekávali, jsme spokojeni, ba dokonce nadšeni. Nevím, co kdo od ní očekával, ale je třeba si uvědomit, že se jedná o dobu 700 let vzdálenou a tomu odpovídá i četnost zachovaných předmětů, vč. předmětů denní potřeby. Z toho, co se zachovalo, tam je to nejcennější a plně odpovídající příležitosti, ke které byla výstava uspořádána. Zajdi si tam, než ji odsoudíš :o)
Maršálek 30. listopad 2010 07:41:28
Výstavu nehájím a svůj pohled nikomu nevnucuji - prostě někdo byl zklamaný, někdo tam níže psané našel, toť asi vše :-)
Posadowski 30. listopad 2010 07:38:03
osip(29. listopad 2010 19:50:19) :" jak probíhaly, co se nosilo, kdo byl pozvanej, jaký to mělo důsledky, jak byla zaznamenaná v kronikách tahle konkrétně..."

Ne, fotky z té svatby fakt nejsou. Jen písemný pramen a na to není potřeba výstava, na to stačí číst. Víš co to je, ne? Petra Žitavského kronika zbraslavská (Chronicon aulae regiae ). Tam je to docela podrobně popsáno. Ale vystavovalo by se to asi dost těžko. Jo, i o šatech nevěsty tam je - dvě věty :-D
Ale to asi každý, kdo aspoň občas chodil do školy, ví, ne?.
On se ten Tvůj příspěvek myslí spíš jako provokace, co?
Maršálek 30. listopad 2010 07:35:44
Jitka, Osip: hm a zrovna vyobrazení této svatby (překvapivě stylizované), včetně obou novomanželů a svatebních hostů + svatebních šatů ženicha a nevěsty tam bylo - Codex Balduiny. Eliščiny šperky? Obrázek si lze udělat podle vystaveného pokladu ze Slezské Středy, kde je mimo jiné dámský diadém, prsteny, atd. Svatební pohár? Byly tam dva velmi luxusní, které se přiřazují k Přemyslu Otakarovi a lze si je směle představit v rukou svatebního páru. Seznam svatebních hostů? Je uvedený ve Zbraslavské kronice a úryvky z ní by měly být v katalogu k výstavě. Mezi vystavenými otisky pečetí byly i ty, jež patřily novomanželům a některým svatebním hostům. Na vystavených pohřebních diadémech panovníků si lze udělat slušnou představu, co měli na hlavách novomanželé, atd. Mezi relikviáři byly i ty, které možná posloužily jako významné svatební dary...

Prostě jak píšete, zjevně lživá reklama a podvod :-))))
vechio 30. listopad 2010 07:33:42
osip(29. listopad 2010 23:52:35) : když se dají naši dohromady s maďary je to vždycky super...
osip 29. listopad 2010 22:52:35
Kuno(29. listopad 2010 20:15:34) : chlapci s uhry:-)
Kuno 29. listopad 2010 19:15:34
osip(29. listopad 2010 19:50:19) : co znamená "banda uheráků"??? :)
osip 29. listopad 2010 18:50:19
Spakona(25. listopad 2010 19:13:31) : hm, a neni to pak to samý, jako když si banda uheráků hrdě pojmenuje Historičtí Šermíři, aniž by byli historiční a šermíři taky jen s hodně udřenýma ušmama!? :-)

Hele, výstavu jsem neviděl a dle reklamy jsem čekal, že by se mohla zabývat alespoň svatbami obecně - jak probíhaly, co se nosilo, kdo byl pozvanej, jaký to mělo důsledky, jak byla zaznamenaná v kronikách tahle konkrétně, jak píše Jitka - něco o svatebních šatech nevěsty, dobové vyobrazení (té svatby nebo středověkých svateb obecně...) prostě rozhodně bych nečekal mince ani pečeti natož řezníky (pokud by zrovna nebyli součástí toho, co se asi mohlo na svatbě jíst:)

Jako promarněná super příležitost mi to přijde. Plus - výstava je dneska jak představení, musí mít taky nějakou dramaturgii, scénář, kulisy...
Jitka 29. listopad 2010 13:55:36
Zdravím všechny diskutující.

O historii se příliš nezajímám a výstavu jsem navštívila jen proto, že mě zaujal její název "Královský sňatek". Jako laik nemám nejmenší představu co se z dané doby mohlo či nemohlo dochovat, takže moje optimistické představy záhy vzaly za své. Přiznám, že jsem byla hodně zklamaná. Název výstavy považuji za malý podvod, kterým chtěli organizátoři nálakat co nejvíc lidí z laické veřejnosti (a že těch zklamaných nebylo málo, jak jsem posléze zjistila při listování návštěvní knihou). Zároveň chápu, že odborníci přes historii jsou z vystavných relikvií nadšení a název tolik neřeší.

P.S. Vystavené poklady jsou sice krásné, ale co třeba svatební roucho a šperky Elišky, usušená svatební kytice, pohár, ze kterého popíjela na oslavě, malby zachycující svatební hosty, seznam svatebních darů, písemné gratulace, apod. :-) Absenci svatebních fotek samozřejmě chápu :-))
Posadowski 26. listopad 2010 09:12:57
Jiří z Holohlav(25. listopad 2010 21:03:06) : To vidíš dobře, v Codexu Balduini (ani ten není tak odtažitý od tématu, jak psal maršálek, navíc přece jen ho nechal zhotovit Trevírský arcibiskup, důvěrně mu říkáme "strýček Balduin", kohopak asi strýček, že)
je takových oděvních zajímavostí řada. Prostřihy ve svrchním nepřepásaném oděvu, aby se nositel (dokonce i nositelka, myslím) dostal k věcem zavěšeným na opasku vespod, rukávy s pachy, svrchníky (můžem jim říkat gardecorps) s dlouhými rukávy, které jsou ale rozstřižené celé do formy pachů a pak třeba i zajímavé dámské pokrývky hlavy - závoje aranžované zvláštním způsobem.
Ale pozor, ikdyž je jedním z nejznámějších foliantů ten zobrazující svatbu Elišky a Jana, sám rukopis je až z roku (cca) 1340, takže tyhle módní zajímavosti, které jsem vypíchl, bych ke Dvoru netahal. (to není útok vůči nikomu, jen preventivní upozornění na co si dávat pozor) Navíc některé z těch věcí nejsou zobrazeny úplně jasně a obtížně se interpretují.
Maršálek 26. listopad 2010 06:49:29
Já myslím, že to zvládneme i bez emocí :-) Výstava je pořádána v rámci 700. výročí svatby Jana Lucemburského a Elišky Přemyslovny, tedy 700. výročí nástupu nové panovnické dynastie Lucemburků na český trůn. Výstava probíhá stylově v městském paláci, kde oba svou společnou vládu začínali a součástí výstavy jsou artefakty, bezprostředně související s vládou posledních Přemyslovců i prvních Lucemburků. Současně jsou vystaveny i předměty denní potřeby a další artefakty této doby. Poklad ze Slezské středy je vystavený proto, že má přímou souvislost s našimi zeměmi a touto dobou. jeho součástí jsou nejenom některé šperky, které pravděpodobně patřily jedné z našich panovnic, ale i velký počet českých mincí (brakteáty i groše, půlgroše a florény). Codex Balduiny je součástí expozice proto, že popisuje římskou jízdu Jindřicha VII. Lucemburského – otce našeho prvního krále z Lucemburské dynastie, římského císaře, jehož moc byla důvodem české volby nabídnout Lucemburkům český trůn, z něhož proto čeští a moravští páni srazili Jindřicha Korutanského. Pověst o řeznících je úsměvná, ale součástí stejné expozice je i hrubá podoba Prahy v čase Janova obléhání 1310, atd.

Podle mého by mohla být výstava lépe organizována a expozice lépe popsaná, ale nemám pocit, že bych se stal obětí lživé reklamy. Já jsem se přišel podívat na výstavu, jejímž tématem je 700. výročí nástupu nové panovnické dynastie a života dané doby. S ohledem na toto výročí nepovažuji název výstavy za zavádějící. Nicméně je to toliko můj subjektivní dojem a nikomu ho nevnucuji :-)

P.S. trochu se historií dané doby zabývám a byl jsem příjemně potěšený, že jsem mohl vidět skutečné poklady, které jinak nejsou vystaveny vůbec.
Jiří z Holohlav 25. listopad 2010 20:03:06
No,pod královským sňatkem jsem si představil široké souvislosti /ne až tak široké/,ale na poklad by mě nikdo nenalákal - ty nechávám trpaslíkům a pirátům.

Ale ,koukám na fol.10 z codexu Balduini a řekl bych,že vidím díry v surcotech jako by do kapsy - tedy spíš jen skrz ....koukněte na to někdo znalý,co to je.
Spakona 25. listopad 2010 18:13:31
jasně, kdyby se výstava jmenovala Královský poklad - bylo by to jistě adekvátnější.
Ten záměr byl dobrý, výstava se této události svým způsobem přece jen dotýká - prolíná se jí jako taková červená nit, byť je to leckdy spíš formou oslích můstků :) (Jana podle pověsti pustili do Prahy řezníci a tak začátek výstavy je věnován této pověsti, která tam audio jede ve smyčce, a několika ukázkám artefaktů cechu řeznického, nebo povídání jak to v té době v praze vypadalo, již zmíněné obrázky a komentáře na zdech.... a tak podobně)
Přání se prostě stává otcem myšlenky, protože primárně asi chtěli připomenout tuto událost a při té příležitosti ukázali poklad.

Jméno výstavy - Král který létal - asi taky nemusí znít adekvátně - byť to je podle organizátorů v podstatě dobová "přezdívka" Jana, a to prý kvůli jeho vojenskému a jinému cestování po Evropě :)

Ale tak to už si hrajeme se slovíčky :)

catany 25. listopad 2010 15:30:37
richardrg, Spakona - ale já s Vámi v principu plně souhlasím - že je super, že na takovou návštěvu přijdou mraky lidí a uvidí fakt unikátní výstavu. Stejně tak je fain, že teoreticky může výstava být komerčně úspěšná, jen houšt.
Jen si myslím, že to samé množství lidu by tam nahnala i slova : "Královsky poklad ze Slezske Středy" nebo " Poklad královny XY".... Jinak řečeno, že se dá vymyslet přitažlivý název tak, aby i odpovídal skutečnosti (od toho je reklama, ne?). A když něco nazvete blbě, sice nachytáte lidi, přijdou jednou, budou zmateni a zklamáni, řeknou si to mezi sebou a po druhé se oni, ani jejich kamarádi nenachytají. Není taktičtější je nezklamat? Není to i férovější a profesionálnější přístup?

Asi jsem trapně staromódni, ale furt jsem přesvědčena, že název by měl odpovídat obsahu. Možná jsem to někde přehlédla, ale zatím jsem neobjevila, co že přesně se týká té profláklé svatby? Přednáška je doprovodný program, ne výstava (ne to gro, to podstatne).
Spakona 25. listopad 2010 10:43:22
Co si budeme povídat - všechno musí vydělávat - a takováto výstava musí primárně vydělat alespoň z části sama na sebe - proto tak drahé publikace, proto ta reklama, proto ten název.
Osobně mě nijak nepohoršuje ani se mi nezdá, že by byl neadekvátní.
Nejsem kustod - jsem reklamou zavalený spotřebitel, který se naučil brát ji jako nutné marketingové zlo, kterým se nenechávám ovlivnit, ale které děkuji za to, že se o takovýchto počinech doví široká veřejnost.
richardrg 25. listopad 2010 10:36:58
To je od Catany rozhodně zajímavý názor.
Jde o to, že ta výstava byla uskutečněna k výročí, které je v únoru a kterého se částačně týkají i některé přednášky, které jsou v rámci výstavy.

To že někdo podlehne reklamě je naporsto normální, proto se reklama dělá.
V tomto případě si myslím, že tvůrce názvu odvedl dobrou práci, přiláká i veřejnost která by na tu výstavu asi jinak nešla. A to je z mého pohledu dobře, pokud bude velká návštěvnost je možné žd takových výstav bude více.
catany 25. listopad 2010 08:53:02
Pokud dobře čtu text, tak v podstatě mnozí máte ve svých komentářích pravdu, že je to unikátní výstava. Ale Anežka poukazuje v podstatě na to, že byl blbě zvolen název výstavy, že je zavádějící. A z Vašich popisu plyne, že svým způsobem má pravdu, je to komerční past na ženy (název samotný, nikoliv výstava!!!).
Bez ohledu na to, kolik artefaktu z té doby přežilo či nikoliv...oni si taky autoři mohli a měli vymyslet příhodný, výstižný název. Myslím si totiž, že i slova např. "Královsky poklad ze Slezske Středy" nezní o nic méně lákavě.
Katerina_z_Landstejna 25. listopad 2010 06:31:11
anezka(24. listopad 2010 22:13:16) :
Anežko, tady musím trošku nesouhlasit. "Český královský poklad" obsahuje mimo jiné i (původem zřejmě štaufskou) korunu českých královen - neví se sice, zda byla opatřena již pro Elišku Přemyslovnu, nebo až později, nicméně to nelze vyloučit. Takže se přímo ke sňatku vztahovat může (no, a samozřejmě také nemusí :o)) ). Stejně tak se k němu mohou, ale nemusejí vztahovat ostatní předměty z pokladu - mince, šperky...
anezka 24. listopad 2010 21:13:16
Posadowski(24. listopad 2010 09:41:30) :
Děkuji za název rukopisu-)). Byl opravdu hezky provedený, jen to zkazilo to, že v popiscích byly chybky (špatné číslování), ty poklady ze Stredy byly též pěkné (mohli mít alspoň pohled když se nesmělo fotit)- jen se tak nějak netýkaly zcela toho "sňatku".
Spakona 24. listopad 2010 10:13:02
do 6.2.

www.kralovskysnatek.cz...
Jarwiks 24. listopad 2010 10:11:59
A do kdy že sa ta výstava koná? Před vánocma pojedu do cajzlburgu, tož bych to tam zašel zhlédnůt. Přeca jen z UH a nedaj bože z Valmezu te na delší lokte.
Posadowski 24. listopad 2010 08:41:30
anezka(23. listopad 2010 22:49:56) : Ten rukopis, se jmenuje Codex Balduini Trevirensis, tzv. Kodex Balduina Trevírského a kromě jiného zobrazuje události z první poloviny 14. století. Ty podsvícené vitrínky byly provedené krásně a co je na tom cenného? No už jen to, že se to dalo vidět - on totiž, kromě pár nejznámějších obrázků z něj, není naskenovaný, takže já třeba jsem byl moc rád, že jsem to viděl, nevěděl jsem, že je v něm těch iluminací tolik. Naopak mě dost zklamalo, že tam nebyl nějaký jeho obšírnější popis, který jsem čekal. Ale třeba bude v tom katalogu. Naopak mě dost zklamaly ty vyobrazení z Velislavky, protože ta se zrovna k první půlce 14. st. a k době té svatby vůbec nevztahuje, je až z let kolem 1350. To si myslím, že se daly použít dobovější obrázky. Ale proč, že, když tohle je dobře naskenované, dobře popsané a notoricky známé... Z organizace jsem zklamán byl, z výstavy rozhodně ne. Shromáždit takhle vedle sebe nejcennější exponáty z té doby je myslím dost v zácná příležitost. Podle mě (když už kvůli ničemu tak kvůli té koruně ze Středy) stojí za to na tu výstavu jet z kterékoli části republiky a dát za vstupenku "blbých" 180Kč.
anezka 23. listopad 2010 21:49:56
no, musím říc , že debata se zvrhla do napadání, a to opravdu nebyl účel. Děkuji Maršálkovi za opravu slovenského města...co se týká těch pečetí - ano nebyly jen "přemyslovské a jen panovníků" to je fakt a možná jsem to poněkud zpaušalizovala, protože sem se nechtěla vypisovat o každé věci co tam byla, to bysme tu byli do rána - ale a kritizujte mě jak chcete - k danému tématu to prostě nebylo. Pokud bych šla na výstavu věnující se životu ve 14. století -pak jo, hezký věci, ale tadle výstava byla úžeji specifikovaná!
Spakona - stránky jsem četla, nejsem debil, který jede někam jen na základě reklamy
richard: nemluvila sem o těch doprovodných iluminácích z Velislava, ale o těch naskenovaných (místnost před relikviářema) a to je, aspoň dle toho doprovodného textu rukopis o Jindřichu VII., a pokud si dobře pamatuji jak vypadal , Velislavova bible to fakt nebyla.
anel 23. listopad 2010 19:36:00
Spakona(23. listopad 2010 20:20:42) :
a dík za info o tý Ostravě :).
anel 23. listopad 2010 19:33:50
Spakona(23. listopad 2010 20:20:42) :
no já zvažuju právě toho Škrétu a relikviář, ale až někdy v lednu, únoru.... Uvidim. Ostrava je taky daleko, jsem níž ;), ale uvidíme, třeba mne osud zavane i tam. Do Polska se chystám naproti tomu docela brzo, třeba tam bude nějakej nečekanej skvost i když Muzeum Czartoryskich je prý bohužel v rekonstrukci :(. Dám vědět co je tam k vidění :).
Jo a za Anezku odpovídat nebudu, nechci jí způsobit žádný nepříjemnosti. Vše co jsem psala jsou moje domněnky (jak jsem psala) že ona čekala.
Jiří z Holohlav 23. listopad 2010 20:08:29
a čemu se divíš po všech těch diskusích tady na Českym šermu? Já o sobě nikdy netvrdila že jsem kliďas a všem kliďasum upřímně závidim že je lidská blbost nevytáčí. Fakt upřímně, bo maj o dost jednodušší život než my cholerici :(.
Spakona 23. listopad 2010 19:20:42
jet do Phy jen kvůli výstavě - no to asi ne - možná počkat až otevřou Škrétu a vzít to i s relikviářem sv. Maura na celý víkend

Richard byl lehce sarkastický, ale má pravdu. A upřímně - taky by mne zajímalo, co si vlastně konkrétně představovala že uvidí?
Vzhledem k tomu, že z logiky věci se "poutače" na cokoliv dělají tak, že ukazují to nejlepší co je možné té které výstavě vidět, pokud člověk přečetl komentář k výstavě na jejích stránkách, tak přesně věděl co může čekat, co může vidět a jak je celá výstava koncipována a pojata.
Vše co na výstavě bylo se jí týkalo. Výstava měla přiblížit období, kdy se tato událost konala, přiblížit něco málo hlavní aktéry a ukázat něco málo dochovaných artefaktů.
V tomto ohledu výstava na 100% splňuje co slibuje. A rozhodně tady nevidíš to "co na každém hradě". :)
Pokud někdo jde na výstavu, aniž by si zjistil základní informace, vychází pouze z jakýchsi svých domněnek, pak se samozřejmě může cítit podveden - ale to je jako jít na rande na slepo.

Každopádně - docela mne mrzí že se určitě nedostanu do Ostravy, kde bude obdobně tématická výstava od 15.12., a to výstava s názvem "Král, který létal".
Poklad si budou půjčovat - v únoru ho budou převážet do Ostravy, odkud se vrátí zpět do Polska. Nevím odkud jsi, ale třeba to pro tebe bude blíž a pak nám povíš jaké to bylo. :)

Jiří z Holohlav 23. listopad 2010 19:08:29
anel(23. listopad 2010 18:36:57) : ...spíš až nevrlá a vztahovačná ..
mě překvapilo,kolik se toho z té doby zachovalo,když uvážím osudy Čech.
anel 23. listopad 2010 17:36:57
Spakona(23. listopad 2010 18:21:11) :
Víš co? možná jsem už lehce nabroušená na diskutující na Českym šermu, však sama víš ;) o čem mluvim, viz posledních pár diskusí o semináři a filmovejch kostýmech a pak reaguju na první našlápnutí na další zbytečnej sarkasmus dalšího diskujícího :).
anel 23. listopad 2010 17:33:48
Spakona(23. listopad 2010 18:21:11) :
proto jsem nechtěla zmiňovat Anezčiny důvody, abych jí nezavařila. Tímto se Ti Anezko omlouvám :(.
Já nevím v čem se spletla či ne, výstavu jsem neviděla (a asi ani nakonec vidět nechci, koneckonců gotika není tak úplně můj obor a po tom co tu čtu mne ta Xset kilometrová cesta do Phy ani neláká).
Chápu Anezku, že předokládala od výstavy s názvem Královský sňatek a tématem sňatek Jana Lucemburského s Eliškou Přemyslovnou exponáty více k tématu. Myslim že nikdo z nás nemá ponětí o tom, co se skutečně dochovalo a co se eště válí v depozitářích nejen v ČR atd... Ani historici to bohužel často nevědí, a to ne jejich vinou. A Anezka možná čekala nějaký takový znovuobjevený poklad (moje domněnka).
A co se týče Richarda - vadí mi styl jakým reagoval, ne to co asi chtěl říct. Nechápala jsem toto - cituju:
Nebudu napadat tvůj příspěvek i pro mě je zajímavé sledovat jiný názor, ale v nějkterých věcech se dost mýlíš.A co vlastně si si myslela že uvidíš? Svatební fotky?
...tím jsem chtěla říct: ano, pojďme diskutovat, ale nenapadejme se. Stačilo prostě vynechat poslední větu jeho příspěvku :). Tak.
Spakona 23. listopad 2010 17:21:11
anel(23. listopad 2010 17:50:20) :
ženská, vesměs se projevuješ velmi inteligentně - ale tady se musím zastat Richarda.
Pokud Anežka opravdu pracuje v oboru historie, tak měla vědět, nebo minimálně mohla tušit, co od této výstavy může očekávat - jak pravil Maršálek - má představu, co se z této doby dochovalo. (Nemluvě o mediální masírce, která proběhla, takže sem představu měla i já - tupé stádní hovado)
Anežka není jediná, kdo má (pravděpodobně) patřičné vzdělání, těch lidí se tady pohybuje víc. Ne pro každého je to současně zaměstnáním, ale ty vědomosti, nebo minimálně povědomí, existuje.
A protože se v jejím textu projevila elementární neznalost - troufám si tvrdit, že je buď velmi naivní, nebo nevědomá.
Ano - ta výstava má mnoho chyb a vad, ale jako celek je dobrá.
Ty organizační záležitosti s ní související teď pomíjím.
Kdo má čas tam jít mimo víkendový nával si ji možná může i parádně užít, pokud od ní ovšem neočekává neočekávatelné.
HOWGH

anel 23. listopad 2010 16:50:20
richardrg(23. listopad 2010 15:45:33) :
protože já spoustu času nemám, budu reagovat krátce. Esi se někde uvidíme, šlápnu ti na nohu, abyses opravdu měl důvod vztekat a reagovat jak reaguješ :).
Anežčiny důvody její náročnosti pouze nastíním, neb mi nepřísluší se o nich bez jejího svolení rozšiřovat, ale v podstatě jde o to, že ona je jedna z mála, kterou historie v nějaké její formě živí (i když živí v případě zaměstnání u neziskové či státní organizace je lehce nadsazené slovo). Směrem Richardrg: HOWGH!
Jiří z Holohlav 23. listopad 2010 15:59:05
Nu,jsem z té vystavy stále ještě trochu přidušený nicméně blažený.viděl jsem na vlastní oko,co jsem vidět chtěl a to ,že byl nával,to je osud pro mimopražské ...ty prostory jsou pro takovou výstavu samozřejmě značně nevhodné.

Každopádně si cením,že jsme to mohli na místě prodebatovat,každý si všimne jiných detailů ..

Tlustá kniha je krásná,nicméně asi dostačuje jedna pro spoustu lidí,takže pokud bude chtít někdo nahlížet,tak se lze domluvit.
Kuno 23. listopad 2010 14:45:40
Spakona: ha..praštit s tím...to by se Vám hodilo,že?:))

Teda-ne Vám ale těm druhým.:)))
richardrg 23. listopad 2010 14:45:33
Protože mám spoustu času budu podrobněji reagovat, stejně to nebude nikoho bavit číst.

anel 23. listopad 2010 11:23:05
ach jo. Tvůj komentář se mi vůbec nelíbí.
-- A proč by se ti měl líbit?

Proč zase, pro Český šerm.cz tolik typického sarkasmu? Začátek tvého příspěvku ok,, ale proč zase musíme na sebe útočit?
-- Všechnio vyplývá z toho, že se domnívám, že toto období anezka nepreferuje, tutíž podle mého názoru nemá představu, kolik artefaktů se zachovalo. Výstavu pořádá Muzeum hl. m. Prahy, a většinu exponátů zapůjčilo, včetně výstavních prostor. A každá z těch věcí je velmi ceněná z historického hlediska.
--anezka píše zjevné nepravdy, podle mě by si ty popisky přečíst měla, k tomu se vyjadřoval už Maršálek viz.
Ten poklad je ze Slezské, nikoli Slovenské Středy a vystavené otisky pečetí jsou ilustrační, nejsou zdaleka jenom Přemyslovské a zdaleka ne jenom panovnické :-)
např. pečetˇ Jindřicha z Lipé

třeba (a asi správně), chtěla vidět exponáty, které jsou k tématu výstavy dle názvu?
-- viz výše, jaké exponáty by byly více k tématu výstavy? Co se podle tebe zachovalo autentičtějšího?

Asi je trošku náročnější než ostatní, a má k tomu své důvody,
--jaké? To nepíše, podle mého názoru jsou nejnáročnější lidé, kteří toto období preferují to znamená podle mě lidé okolo Dvora Elišky Rejčky.
--Podle mě anezka podlehla poměrně masivní reklamě a čekala něco co ani vidět nemohla.

proč kvůli tomu být sarkastický a ohánět se fotkama? Takže odpovídám na tuto pasáž za ní v tvém duchu: ne, na tvoje fotky ze svatby opravdu nikdo zvědavej není.
-- odpověď viz můj první příspěvek
A co vlastně si si myslela že uvidíš? Svatební fotky?
-- Proč myslíš že by se mělo jednat o moje svatební fotky, přidala sis něco navíc.
-- Uznávám že tady jsem svoji myšlenku zhustil tak, že už asi není jasné, že jsem tím myslel to co rozepisuji výše- kolik si myslíte že se těch artefaktů zachovalo?

K ostatním, nechce se mi to hledat a citovat.
Špatnou organizaci jsem za svoji osobu nevnímal, byl jsem tam asi 3. den po otevření, brzy odpoledne, tak těch lidí moc nebylo a já měl na prohlídku relativní klid. Ale podle vyprávění ze soboty to muselo být problematické.
--Zde píši také svoje názory.
Co se týče katalogu, Katerina_z_Landstejna NEMÁ PRAVDU, ten průvodce vůbec ještě není a ani NEBYLv prodeji. Stejně jako 2. část katalogu. Píšu proloženě, aby to vyznělo stejně jako její příspěvek.viz.Katerina_z_Landstejna 23. listopad 2010 13:00:31 odpovědět
Znovu říkám, že katalog či průvodce za cca 380.- Kč BYL prvních cca 10 dní zcela jistě k dispozici.

Řešit ceny nemá vůbec význam, každý se může rozhodnout, jestli je ochoten to vstupné zaplatit.




Spakona 23. listopad 2010 14:05:10
a průvodce prostě nemají a nemají a neměli - a pokud se tam omylem někdy nějaký objevil, tak jak kolegyně, která tam byla s dcerou hned ten první týden, tak kamarádka která tam byla týden minulý - obě potrvdily, že krom té knihy-katalogu nic jiného k výstavě nemají.
Jediné vysvětlení je to, že se nalézáme v jiném alternativním (rozuměno paralelním) světě a v tom našem je všechno ošklivé a škaredé a nikdo nás nemá rád.
A Kuno je ošlivý škodolibý vrtošivý stařík, který by s tím šermováním měl ale už vážně praštit ,cD
Kuno 23. listopad 2010 13:23:44
To je lepší počteníčko než "moje"debaty na tema co je nebo není historický šerm.:))))
Spakona 23. listopad 2010 12:08:09
nejde o investici - jde o to, k čemu to má sloužit - a pro patnáctileté dítě které se tím má chlubit americkým spolužákům to fakt není zapotřebí
Katerina_z_Landstejna 23. listopad 2010 12:00:31
Znovu říkám, že katalog či průvodce za cca 380.- Kč BYL prvních cca 10 dní zcela jistě k dispozici. Zda jej mají teď, nevím. O žádném jiném průvodci ta paní v knihkupectví nehovořila, takže asi nic jiného než to za 380.- Kč a za 1700.- Kč nebude.

Katalog v ceně kolem 2000.- Kč je k výstavám podobného rozsahu zcela běžný, zejména, je-li vypraven tak, jako je vypraven tento. Tedy v podobě dvou vázaných knih s pevnými deskami, nesčetnými fotografiemi a ilustracemi a s komentáři. Někomu to holt stojí za investici, někomu ne. That´s all...
Katerina_z_Landstejna 23. listopad 2010 11:50:50
Znovu říkám, že katalog či průvodce za cca 380.- Kč BYL prvních cca 10 dní zcela jistě k dispozici. Zda jej mají teď, nevím. O žádném jiném průvodci ta paní v knihkupectví nehovořila, takže asi nic jiného než to za 380.- Kč a za 1700.- Kč nebude.

Katalog v ceně kolem 2000.- Kč je k výstavám podobného rozsahu zcela běžný, zejména, je-li vypraven tak, jako je vypraven tento. Tedy v podobě dvou vázaných knih s pevnými deskami, nesčetnými fotografiemi a ilustracemi a s komentáři. Někomu to holt stojí za investici, někomu ne. That´s all...
trener 23. listopad 2010 11:32:06
No přátelé, já vám všem za tuto diskusi děkuji, protože jste mi pomohli v rozhodování, zda náš výlet s dětmi napřít tímto směrem, či ne :-)
Pike 23. listopad 2010 10:55:11
Můj dojem, bez jakékoliv ironie:
Pro někoho, koho historie zajímá, a nebo ještě lépe, zajímá ho konkrétně období, kterému se výstava věnuje, bude tato určitě hlubokým zážitkem a neocenitelným zdrojem informací. A to přes všechny technicky ne úplně zvládnuté detaily - ty exponáty za to prostě stojí.
Pro někoho, kdo jen přemýšlí, kam se o víkendu zajít podívat s dětmi, je to asi opravdu škoda peněz.
anel 23. listopad 2010 10:23:05
richardrg(22. listopad 2010 23:42:54) :
ach jo. Tvůj komentář se mi vůbec nelíbí. Proč zase, pro Český šerm.cz tolik typického sarkasmu? Začátek tvého příspěvku ok,, ale proč zase musíme na sebe útočit? Možná si nepochopil, že Anežka píše své pocity o této výstavě, aby ostatní věděli, třeba čeká i nějaký další zkušenosti ostatních, třeba (a asi správně), chtěla vidět exponáty, které jsou k tématu výstavy dle názvu? Asi je trošku náročnější než ostatní, a má k tomu své důvody, ale proč kvůli tomu být sarkastický a ohánět se fotkama? Takže odpovídám na tuto pasáž za ní v tvém duchu: ne, na tvoje fotky ze svatby opravdu nikdo zvědavej není.
Spakona 23. listopad 2010 10:01:06
Jenže já nemluvím o knize - tu sem taky viděla - ale zatím neexistuje slibovaný průvodce.
A o tom mluvím. Nic jiného než tu velkou drahou věc - tedy knihu kterou nazývají katalog - mi nebyli schopní nabídnout, a nejen mně. S kým jsem mluvila a byl tam - v různých časových intervalech - od začátku trvání výstavy tohoto průvodce nemají, byť ho prezentují i na svých webovkách.
O žádné možnosti objednání a podobně mě neinformovali - prostě NEMÁME a NEVÍME.
Takže asi tak.
Katerina_z_Landstejna 23. listopad 2010 09:48:02
Katerina_z_Landstejna(23. listopad 2010 10:47:21) :
Pardon - ...publikace...
Katerina_z_Landstejna 23. listopad 2010 09:47:21
Spakono, publika už dávno existuje a v knihkupectví ji bez problému mají - tedy první díl!!! Minulý týden měl vyjít druhý díl, takže už by nám měla co nejdříve přijít domů; je totiž také možné si ji předplatit a oni ji pošlou poštou celou.
Když jsme tam byli my, měli i levnější verzi katalogu za asi 380.- Kč - pokud mne paměť neklame, měly by to být jen fotografie exponátů se stručnými popisky. Ale protože jsme si kupovali velký katalog, na tenhle jsme se nedívali.
Paní v knihkupectví byla nesmírně ochotná, nechala nás prohlédnout si, co jsme si řekli, a o každé knize i její dostupnosti nám podala zevrubné informace.
Katerina_z_Landstejna 23. listopad 2010 09:38:49
Katerina_z_Landstejna(23. listopad 2010 10:34:01) :
A co se těch sklepů týče - je dobře, že jsou prázdné! Člověk si je alespoň pořádně prohlédne a může dumat nad tím, co skutečně bylo sklepem a co ulicí nebo přízemím měšťanského domu. Navíc ta strohost hezky navozuje atmosféru - příště sklepeními začneme...
Kaple původně žádnou kaplí nebyla a výmalba je z 2. pol. 13. století z doby, kdy to byla místnot určená pro světské účely.
Katerina_z_Landstejna 23. listopad 2010 09:34:01
Výstavu jsme navštívili také a strávili na ní asi 4 hodiny (dvě a půl před koncerteme a asi 90 minut po něm). Za tu dobu jsme ji jen PROLÉTLI - pro pořádné PROHLÉDNUTÍ je třeba minimálně jeden celý den, takže spoříme peníze na další návštěvy.

Podle mého názoru je na výstavě to nejlepší, co se dá u nás (nebo v cizině za málo peněz, které jsou na kulturu k dispozici) o daném historickém období sehnat. Výstava je dobře tématicky členěná a zrovna druhé patro, kde jsou nálezy hmotné kultury, je i dostatečně prostorné. V prvním patře to bylo horší, tam jsme "vytvářeli hloučky", protože jsme se sekali u exponátů :o)) Navíc jsme sebou měli vyučeného knihaře, který se nám stal odborným průvodcem v expozici rukopisů - takže i tam jsme pro nedostatek místa zdatně "zdržovali".

Pro nás je výstava obrovským zážitkem, protože jinak jsou tamní exponáty obvykle nedostupné. Kdo se historií opravdu zabývá, ten si tam naplno užije možnost pokochat se pohledem zblízka na to, co zná spíše z literatury; a když má štěstí a je tam málo lidí, tak je na to kochání se je i dost času. Vhodné ovšem je ještě si odskočit do Lapidária na Výstavišti, kde výstava de facto pokračuje expozicí pečetí a pečetidel, soch a tuším i mincovnictví. No, a kdo nemá dost, může to vzít cestou přes UMPRUMuzeum a ve druhém patře se pro dokreslení podívat na zlomek "Karlštejnského pokladu" a textilní expozici, kde jsou mj. i vzorky textilií ze 14. století.

K výstavě byl vydán i obrovský dvoudílný vázaný katalog o asi 2000 stranách, který obsahuje všechny exponáty a odborné rozsáhlé komentáře k nim. To vše za doslova lidovou cenu (to není ironie!!!) cca 1700.- Kč. Vůbec nelitujeme, že jsme za to tu hromadu peněz dali. Tamní knihkupectví však skrývá ještě mnohé další poklady :o)

.
Spakona 23. listopad 2010 08:24:22
Na výstavě sme byli jako skupina s páně Maršálkem, postup prohlídky jsme měli poněkud jiný - nejprve nás nahnali do kaple, "která vlastně kaplí nebyla, ale byla ilustrovaná", zmíněný film sme neviděli, neb nebyl puštěný, za to nás slečna průvodkyně, chuděrka vystresovaná ze svého prvního průvodcovského počinu, oblažovala nicneříkajícími komentáři, pak druhé patro, a postupně dolů.
Což mi připomíná, že v druhém patře měla znít pověst o tom, kterak pražští řezníci Jana do Prahy pustili, ale tu hlídající prduši vypli, protože prý rušila....
Co mě žralo naprosto nejvíc byla ovšem skutečnost, že člověk si koupí lístek na čas, ale ten čas není nijak omezen počtem lidí, takže lidu tam bylo jako o pouti, naprosto vydýchaný vzduch, napít se mohl člověk jen na schodišti, a to jen pokud sebou v záchvatu prozřetelnosti nějakou vodu vzal. Na poklad sme stáli cca dvacetiminutovou frontu kvůli té jedné vitríně která tam pro mne byla zajímavá, protože to ostatní byly mince, a to se nezlobte prostě úplně neocením. Ve snaze dostat se k doslechu průvodkyně sme se hádali s hlídkami senilních důchodců, kteří nás odmítali pouštět dál, takže sme je prostě už pak ignorovali a valili se proudem.
Popisky sem více méně ignorovala, protože na ně nebyl téměř čas, navíc nekorespondovaly s vystavenými předměty - popisky byly zleva do prava a předměty opačně, nebo ponejlépe na přeskáčku, takže byly v podstatě bezcenné.
Slečna nás sice asi v polovině výstavy upozornila na to, že tam pak můžeme zůstat jak dlouho chceme a celé si to v klidu projít znova, ale po dvou hodinách sem byla ráda za čerstvý vzduch, některým bylo i špatně, a sklepení sme s klidem vypustili.
Exponáty které bych si bývala ráda prohlédla lépe a podrobněji - od těch nás vyháněli důchodci se slovy že jme neohleduplní a na dotaz, kdy bude existovat slíbená publikace mi v knihkupectví odpověděli, že snad v prosinci, ale že už jim to slibují měsíc, takže vlastně neví - ať to prý zkouším.
Výstava jako taková za to nemůže - je to takový lepší průměr toho, co se dá tady v čechách vidět. Některé její části za to stojí. Ale celkově sem prostě rozladěná, a to primárně díky naprosto nezvládnuté organizaci provozovatelem.
Maršálek 23. listopad 2010 06:50:38
Ten poklad je ze Slezské, nikoli Slovenské Středy a vystavené otisky pečetí jsou ilustrační, nejsou zdaleka jenom Přemyslovské a zdaleka ne jenom panovnické :-)

Souhlasím, že organizace výstavy není úplně šťastná a mnohé popisky nesly všeříkající označení - reálie středověk :-) Tady mají pořadatelé co dohánět, přesto účasti na výstavě nelituji a ačkoli se daným obdobím pár let zabývám a většinu vystavených věcí znám, nebyl jsem zklamaný. Mám představu, co se z dané doby dochovalo a co tedy lze vystavit.
richardrg 22. listopad 2010 22:42:54
Nevím, jaké období anezka preferuje, ale já byl na výstavě také a považuji to za veliký zážitek. Ale je to o osobním pohledu na věc. Já jsem si například nevšiml chyb v popiscích pečetí, možná proto, že je to období které mě zajímá a sledoval jsem něco jiného než popisky.
A hlavně co se týče těch iluminací na stěnách, ty pocházejí z Velislavovy bible.
Druhé patro je o poznání slabší, uznávám, je to dáno tím, že pořadatel ( Muzeum hl. m. Prahy ) podle mě chtěl vyplnit celý prostor zapůjčeného objektu, který jinak provozuje Národní galerie.
To že jsou sklepy prázdné je logický důsledek toho, že jsou snad vůbec poprvé přístupné veřejnosti ajen díky tomu že to nepořádá NG.

Nebudu napadat tvůj příspěvek i pro mě je zajímavé sledovat jiný názor, ale v nějkterých věcech se dost mýlíš.

A co vlastně si si myslela že uvidíš? Svatební fotky?
anel 22. listopad 2010 21:11:09
anezka(22. listopad 2010 21:59:15) :
fíha a já zvažovala, že až budu mít cestu kolem matičky, tak se tam stavím. Mno nic, ty peníze za to, co můžu vidět na kdejakym hradě asi nedám.
anezka 22. listopad 2010 20:59:15
Zdravím všechny,
ráda bych se s vámi podělila o svůj kulturní zážitek z výstavy, která se konala k 700. výročí sňatku Elišky Přemyslovny a Jana Lucemburského v Praze. Ráda bych znala nározy těch lidiček, kteří už viděli a nastínila podobu těm kteří by snad projevili zájem o to ji vidět. Výstava se koná v domě U Kamenného zvonu. Byla propagována v rádiu i tisku, cena lístku 180kč.
V prvním patře, které se výstavě mělo věnovat se nacházely pohřební insignie Přemysla Otakara II., roucho a insignie Rudolfa Habsburského.V další průchozí místnosti bylo několik (cca 20ks) pečetí různých Přemyslovců (o chybách v textu jejich popisu pomlčím).
Dále zde pak na zdi visely naskenované stránky z rukopisu o Jinřichovi VII. (otci Jana) (opět pomíjím fakt chyb v číslování stránek a doprovodného textu, kdyby si to po sobě alspoň 1x tvůrci přečetli museli by si toho všimnout). Rukopis byl nešikovně rozmístěn tak, že téměř všichni návštevníci (alspoň co jsem viděla) ho četli téměř od konce k začátku. Úvodní text pro méně znalé o tom, kdože to vlastně J|indřich VII. byl, byl umístěn opět v polovině výstavní místnosti.
Tuto část jsem brala jako jakýsi úvod do doby a čekala že nás čeká ten "zlatý hřeb".....Zlato jsem opravdu viděli, to ano, ale v podobě relikviářů a relikviářových bust, ty potom doplnil zlatý poklad ze Slovenské Stredy (to jediné na co se dalo koukat, ikdyž taky mimo téma) a několik hromadných nálezů mincí z různých míst Čech. Výstavu zakončila místnost s několika kamennými zlomky. Ve druhém patře nás pak čekala bežná archeologická výstava nálezů ze 14. století - zbraně , keramika, sklo.......
To už i mě opouštěl optimismus, že vůbec uvidím něco co se konečně týká té výstavy a definitivně mě opustil v gotickém sklepení (tak zní název), které bylo kromě popisků co se kde přistavělo apod. zcela prázdné.
Na závěr nás čekala kaple s několika fragmenty maleb, kde se pouštěl krátký film o domě U Kamenného zvonu. Fotografování bylo zakázáno a jediné co se dalo o výstavě koupit byla publikace v ceně 1670kč!! Průvodce či pohledy neexistují. ......
Také máte poicit že název neodpovídá obsahu??? Já ano, a podle reakcí většiny návštěvníků v návštevní knize nejsem sama. Ano, jsou i tací, kterým se výstava líbila..... Zlatý věci s kamínkama jsou krásný.... ale co mají společného se sňatkem Elišky Přemyslovny??? Snad jen století.
O organizaci a přístupu lidí u pokladny se vyjadřovat nebudu...to by bylo na další novou diskuzi. Jedním slovem....podle mě..... ostuda!!!!!!!!!!!

webmaster