Sledujte také :  Hosting Onlio, a.s. |
 logo český šerm
   | uživatel :guest | zaregistrovat | přihlásit |
   

Jak nesecvičit špatný souboj 02. červen 2003 17:42:00
 

Rady, triky a nápady Šermířského Velmistra – pat. Slavíčka


Nejprve něco mále o mně samém:


Již bezmála třicet let se věnuji šermu, z toho 17 let jsem studoval
šerm v Japonsku ve škole mistra Yamoaka Tasshu, dále jsem se zabýval
evropským šermem – bojem a jeho studiem (španělsko a německo – kord,
fleret, Skotsko – meč, Turecko – šavle,luk…. přestože za mnou stojí
mnoho úspěšných šermířů – skupin, všichni jsou vázáni mlčením k mé osobě.


To, co se však poslední dobou děje kolem hist.šermu nemá obdoby a
proto jsem se rozhodl „slézti z šermířského Olympu“ a chci pomoci vám,
řadovým šermířům, mistrům, (které jsem také většinu učil) k lepším
výsledkům a mezilidským vztahům…


Posledních pár let žiji převážně v ČR a jen občas vyjíždím do
světa.V současnosti se živím jako poradce a koordinátor bojových scén.
Stálá společnost mnoha lidí mě unavuje a proto jsem se přestěhoval z
Prahy na samotu v Orlických horách, kde v lůně přírody pozorně sleduji
vývoj šermu v ČR. Jezdím na srazy, akce a zpovzdálí sleduji vás, šermíře.


Bohužel, díky užvaněnosti Myšáka z Novicy již není tajemstvím, že
této skupině trochu pomáhám vylézt z šermířského bahna a póvlu.


Samotní Novičáci jsou však příliš nedisciplinovaní, nespolehliví a
chybí jim větší vůle k tréninku, inteligence, vtip i talent a proto jsou
tam, kde jsou.


Tuto zimu jsem je učil ve zvýšené míře kázni, disciplíně… Rozhodl
jsem se, že jim vytluču z hlavy to „bezduché mlácení“, které jejich boj
– šerm připomíná. Proto jsem jim od podzimu „naordinoval“ boj kordem a
připravují se společné projekty s dalšími skupinami (celopláty -
gotika), kde budou proti sobě bojovat celoplechy a hadráci z Novicy.
Snad poté všichni pochopí, o čem šerm je.


Ustrojení Novicy také za nic nestojí, chce to výraznou změnu.

Jejich kostýmy mi připomínají pražský butik zasažený dvěstěletou
povodní….o zbraních nemluvě.

A takto bych mohl pokračovat.

Proč vám to všechno říkám? Kdo před čtyřmi roky slyšel něco o Novice?


Dnes, už jsou chlapci o kousek blíže k jejich vysněnému cíli, stát
se řadovým histor. šermířem a lhal bych, kdyby mě to jako jejich učitele
a velmistra netěšilo.


Není však těžké naučit šermovat krásné, talentované, bohaté šermíře
např. z Prahy (viď Larsi), když oni sami chtějí. Problém, snad i
poslání, je zvládnout a něco naučit tu poslední, úchylnou šermířskou
lůzu zapomenutou někde v kopcích Orlických hor, kterou bezesporu Novica
je.


Přesto všechno slovy klasika (Mistrovo motto) :

Nemusím stále vítězit stačí , když budu ze všech nejlepší !!!


(Omlouvám se všem těm, kteří mě znají, za snad příliž dlouhý úvod,
ale teď zpět k šermu.)


Začneme samotným MABEM ze Skupiny Acheron a jejich šermem při
vystoupení v Budyni 2002


Milý MABE, vás jsem viděl prvně šermovat na IV. Budyni nad Oh. a
popravdě řečeno, se mi váš styl vůbec nelíbil a hodnotil bych ho jako
podprůměrný. Musím však uznat, že za rok na V. Budyni jste se výrazně
zlepšili a řekl bych, že kdyby se dávala cena za nejviditelnější pokrok
– zlepšení v tech.šermu, tak by bezesporu patřila právě Acheronu a
„bohužel“ jste mě mile překvapili.


Na šermířské šou v září u nás v Novém Městě nad Met., kde vystoupili
(skoro) hvězdy našeho šerm. nebe ( ještě jednou vám všem dík ), jsem si
všiml jednoho nešvaru, který hyzdí šerm i u násve skupině.


Týká se to skupiny Lepus, Acheron a Novicy. Své souboje ženete do
zbytečné monotóní rychlosti a tvrdosti, takže pak se souboje jeví jeden
jak druhý !!! Dále vysvětlím.


(Slavíček – Motto)

Secvičit dokonalý a přitom universální souboj není možné – nutné je
se k tomuto ideálu snažit co nejvíce přiblížit !


Než začneme souboj vymýšlet musíme si pravdivě odpovědět na tyto
otázky


Stavba souboje :



  1. pro koho chci souboj postavit – cílová skupina = publikum :

    1. laický divák: je to klasický divák odchovaný komerční a
      konzumní společností.V oblibě má všechny telenovely a naivní přiblblé
      filmy s dobrým koncem (dále je dělíme na dospělé a děti)

    2. odborný divák : Divák, který jde do hloubky příběhu, sleduje
      filmový klub, navštěvuje divadlo, má znalosti z historie atd.

    3. řadový šermíř : Lidi šermující v podobných skupinách jako je
      ta vaše.

    4. šermířská exhibice: Šerm před odbornou porotou, s cílem
      ohromit porotce svými znalostmi a dovednostmi.



  2. Scénářový záměr samotného souboje.

    1. jakou mají bojovníci roli – dle scénáře (Bojovníci jsou např.
      unavení, hrají vesničany a neumí šermovat, jsou zranění, staří, mladí,
      bohatí či chudí atd.)

    2. dodržet charakter bojujícího (je zákeřný, čestný, zlý – vše
      musí být v boj. akcích znát !!)

    3. Důvod souboje. (je napaden a brání si holý život, nechce
      (nemůže) zabít svého soka, jen spolu laškují, cvičí se v boji atd.)

    4. Technicko-taktické znalosti zbraní a boje : (jaké zbraně
      proti sobě stojí, boj.charakteristika zbraní, účel a styl boje – zbraně.
      Jinak se bojuje s holí a jinak s kopím, jinak vykryjeme úder mečem a
      jinak sekyrou a mnoho dalších…)



  3. Záměr samotné skupiny – Druh, styl šermu.

    1. Chci dělat dobré divadlo „okořeněné“ šermem

    2. Dělám kvalitní šerm „okořeněný“ divadlem

    3. Snažím předvést šerm, o kterém si myslím, že se tak kdysi
      skutečně bojovalo, šermovalo.

    4. Nechci a nešermuji pro diváky a chci studovat šerm jako
      bojové umění s občasnou exhibicí či zkouškou pro svého mistra apod.

    5. Chci vnutit diváku představu, že se chtějí bojovníci
      „opravdu“ na vystoupení zabít.

    6. Jsme masochisti a dělá nám dobře, když se zraňujeme před
      diváky a proto šermujeme na ostro.

    7. Je nám vše jedno, hlavně když se ,,mažem“.

    8. Chceme šerm veselý, plný humoru – pobavit lidi.




Tak to je základní rozdělení - do skupin, které jsem vám popsal. Je
nutné je mít před zahájením vymýšlení souboje na paměti. Ovšem, když se
nad tím vším zamyslíte, tak zjistíte, že postavit dobrý souboj pro
diváky, šermíře, mistry, znamená nakombinovat spoustu věcí, které
dohromady většinou nejdou.


Například : Při silovém souboji, kdy borec ze sekyrou rozmlátí
železný štít soupeře – tak tomu laik, divák dobře rozumí.Pokud bych,
však chtěl zaujmout diváka super rychlou kordovou akcí, bodem na obličej
(viz např. překrásný souboj Larse inspirovaný tuším Rob Rojem), divák ji
neocení, (nevšimne si jí). Co ho však jistě zaujme, je silný kop do
rozkroku.


Šermíře však zaujme pravý opak. Další důležitá věc: jak poznat
složení publika ???


Představme si, že před vystoupením provedeme „rozbor“ publika


Vedoucí skupiny se před vystoupením zeptá diváků :



  1. Kdo sleduje Dallas, Esmeraldu ……………74%

  2. Kdo sleduje ČT 2 filmový klub………...23%

  3. Kdo je šermíř……………………………..2,95 %

  4. Kdo je učitel šermu………………………..0,05%


Poté následuje rychlý výpočet a svým šermířům oznámíme: dnes jedeme
scénář ,,Hospoda“ variantu 14 / 3B.


Bohužel i takovýto rozbor není všemocný. Neboť samotné skupiny diváků
můžeme dále dělit a škatulkovat. Je velký rozdíl mezi diváky, kteří se
na vás přišli podívat náhodně (např. na pouti), nebo „jdou“ na vás
cíleně a záměrně (šermířský festival, přehlídka), nebo vás nečekají
(např. jste půlnoční překvapení na ředitelském rautu). Zalíbit se všem
cílovým skupinám diváků není možné. Poznat a podle momentálního stavu v
hledišti přizpůsobit svůj program lidem v hledišti by znamenalo, mít
mnoho variant scénáře anebo mít scénář jednoduchý, který tuto změnu
dovolí. Avšak zcela jistě bude tento hybrid méně kvalitní.


Pro ty, kteří mě stále nechápou (např. pro Novičáky) uvedu tento
příklad : Konstruktéři se snaží vyrobit auto, které by bylo vynikající v
terénu, skvělé pro nákupy ve městě a rodinné výlety, velká dodávka a
přitom by vyhrávalo na okruzích ve F1. Mělo by malou spotřebu, bylo
laciné, bezporuchové….. Což o to, všem by se nám takové auto líbilo, ale
je ho možné vyrobit ??? Bohužel zatím ne. Protože všechny tyto
vlastnosti jsou zcela protichůdné a tak nám nezbývá než míti aut více.



Zpět k šermu.

Opomenu teď techniku šermu a akce, ty jdou ruku v ruce z vaší
tech.dovedností a zkušeností. Každý souboj musí obsahovat a být
tvořen podle svého vlastního scénáře.Každá dvojice, trojice, atd. musí
být trochu jiná. Jinak bojuje (chová se ) 110 kg a 2 m vysoký bojovník
a jinak 70 kg a 1,7 m vysoký muž.



Příklad : Obrovská chyba Novicy
je v tom že, jejich souboje jsou všechny „vyšroubovány“ do velké
rychlosti a razantnosti a tím ztrácejí na přitažlivosti. Po chvíli se
jejich akční „neum“ stává málo zajímavý. Je to stejné, jako když se
perou kočky. Začnou se přibližovat k sobě a znenadání je z toho rvačka.
Ve vzniklém klubku bojujících (nikdo nepostřehne techniku boje). Když
boj skončí a prach „sedne“, je po všem.


A já se vás zeptám, jakých „technik“ jste si všimli, většina lidí
řekne, já nevím, ale bylo to „maso“. Nikdo netvrdí, že boj koček byl
„měkký“, nedá se jim upřít srdce a bojovnost, či razance seků, ale po
dvou minutách je to nuda.


Acheroni a Lepusáci, pozor na tuto
slepou uličku, ve které jsou teď Novičáci. Dá to obrovskou práci
odnaučit !!!



Nejlepší způsob jak se naučit poznávat své chyby ve scénářích je
takzvaný videorozbor.

Takže ze všeho nejdříve si pořiďte nahrávku vašeho scénáře, souboje
apod. a hledejte tam tyto chyby ! Nejčastější chyby při soubojích, které
mají vzbudit u diváků pocit, že se bojuje skutečně o život :


  1. Špatná vzdálenost mezi bojovníky (v případě špatného krytu se
    nezasáhnou)

  2. Seky a body jsou vedeny mimo zásahovou plochu soupeře.(nejčastěji
    se provádějí seky nad hlavou, či před sebou…)

  3. Stále se opakující seky,body.(např.hlava,bok,bok,hlava)

  4. Nezažité a nenacvičené souboje (časté výpadky paměti)

  5. Přecvičené souboje (soupeř chodí do krytů ještě dříve než je útok
    veden) a rychlost akcí je neskutečně velká – takže budí dojem
    gymnastické sestavy, spartakiády.

  6. Již zmíněná monotónnost ( rytmus boje- rychlý, pomalý, střední.
    Stále stejný rytmus = špatný)

  7. Nepochopení zbraně. (např.soupeř sek dvou.ruč.mečem na hlavu a
    sok kryt dýkou = kravina,útoky vedeme do již ,,připravených“ krytů …)

  8. Nepochopení technik. (např.soupeř předvádí odzbrojení mečem, ale
    bez pomoci svého partnera, by tuto akci nikdy nezvládl – neumí ji a
    nechápe ji = celá akce vyzní jalově.

  9. Nedohrané souboje.(bojovníci nekřičí, nedohrávají akce tělem,
    gesta a emoce nejsou patrná)

  10. Útokům chybí razance (útoky jsou vedeny malou silou a obrana je
    nedůrazná)


To jsou základní chyby většiny soubojů u všech skupin. Nedělám je jen
já a Bůh. A já v Boha nevěřím.

Na závěr několik rad, jak se pokusit vyzrát na běžné chyby.


  1. Umělá chyba – u zkušených bojovníků a starších soubojů je dobré
    přidat do souboje sem tam nějakou „chybku“, která oživí souboj. Musí
    působit dojmem, že záměr protivníka (akce) byla předem odhalena a s
    předstihem obrácena v jeho neprospěch.

  2. Silové prvky – u šermířů, kteří mají tendenci „chodit“ předčasně
    do krytů a jejich souboj připomíná spartakiádní cvičení, je nutné
    zařadit do jejich „sestavy“ silové a pomalé pasáže (např. přetlak) a
    neustále je na tyto chyby upozorňovat !!! Je žádoucí, aby po pomalých
    akcích následovaly rychlé pasáže (např.akrobatické, technicky rychlé
    pasáže apod.).Souboj tím získá na dynamice.

  3. Změna tempa - dobrý trik, který oživí souboj. Každý šermíř má své
    tempo seků (útoků), a když se mu mezi tuto frekvenci např. seků podaří
    přidat jeden sek navíc – výrazně to oživí souboj.

  4. Důsledně a neustále dbáme, aby při nácvicích všechny partnerovy
    útoky směřovali tam, kam mají! Hlídáme i vzdálenost mezi sebou. Při
    nácviku, hlasitě stále svého kolegu na chyby upozorňujeme – až do
    zblbnutí. Při našem útoku nám to partner „vrací“.

  5. Při vymýšlení, kopírování (pozn.kvalitní šermíř nekopíruje –
    vymýšlí !!!) nových akcí musíme nejprve pochopit
    princip a logiku akce a pak jí teprve zařadit do scénáře. Chci
    např.dělat „čisté“ odzbrojení (souboj na jed.ruč. meče) někde ve filmu,
    v knize si tuto akci nalistuji a hned jí zařadím do souboje. Lhostejno,
    že ji neumím, nerozumím jí – chyba. I leckterý laický divák vycítí
    nepřirozenost vaší akce! Proto je nutné pokusit se zmíněné odzbrojení
    nacvičit tak, že dokážete ve volném boji (bez předchozí domluvy) z 10
    pokusů, alespoň 2 x zbraň skutečně vzít. Tehdy, až toto dokážete dá se
    říci, že jste pochopil již zmíněné odzbrojení a lze ho bez obav zařadit
    do scénáře.

  6. Razance a bezpečnost – Všechny útoky vedeny zbraní i tělem (kopy,
    údery atd.) musejí být vedeny takovou silou, aby byla zaručena
    přijatelná mez bezpečnosti. Čím menší je zkušenost šermířů, tím menší
    musí být razance. Nedostatek razance se dá do jisté míry nahradit
    takzvaným „přehráváním“- pomocí hry těla, samotnými nápřahy zbraně,
    výrazem v obličeji atd. Vše se zdá jednoduché, ale věřte že tyto
    „podpůrné“ techniky se učí několik let. Ovšem, stojí to za to je znát a
    umět.

  7. Tech.vyspělost – k tomu, abychom mohli „postavit“ a předvádět
    kvalitní souboj je třeba být trpělivý a pilně několik let cvičit, učit
    se od zkušenějších. Když mladá skupina (mladých šermířů) vystupuje
    prvním rokem a snaží se laického diváka přesvědčit svým rytířským
    vystoupením – turnajem o tom, že právě sledují super ostřílené borce při
    boji, je to zpravidla trapas. Kdyby však svůj první scénář postavili do
    polohy lapků, hrdlořezů, či do šermířské školy pro mladé šermíře a
    budoucí rytíře, povýší svoji nezkušenost na výhodu.


Takže to jsem se jen okrajově zmínil o pravidlech souboje pro ty
skupiny, které se nějakým způsobem snaží představit šerm. (boj) tvrdě a
akčně.



Samozřejmě trochu jiná pravidla mají jiné kategorie šermířů. Udělat
dobrý souboj je velký problém i pro velmi kvalitní a zkušené skupiny.
Kvalitní šermíř má z čeho vybírat a tak se někdy stává, že je tam „od
každého něco“ ve výborné kvalitě, ale dohromady to tvoří roztříštěný a
neučesaný celek. Pokud má skupina více nadaných borců, vyplatí se, aby
se každá dvojice ve scénáři věnovala jednomu tématu (první dvojice má
silovou zbraň, druhá rychlou a technickou… atd.) a to vše zarámovat do
jednoho scenářoveho celku.



Na závěr jedno malé tajemství Novicy : Sebelépe postavený souboj nebude
kvalitní, pokud mu bude chybět „srdce“. I ten nejhloupější divák z vás
musí cítit chuť bojovat, hrát, musíte páchnout potem, krví… Ale přitom
musí mít pocit bezpečí, že se nezabijete a vše je jen jako… Poslední
otázka a odpověď: Je tohle šerm „na ostro“? Takhle tedy vypadal
opravdový boj?? Nebudeme si namlouvat, že skutečně reálný šerm „na
ostro“ vypadá jinak, než ho předvádíme na vystoupeních. Je to stejné
jako ve sportovním šermu, pár akcí a zásah = pro diváka nuda, pro
šermíře zranění.


Závěrem

Nemyslete si, že při výuce šermu vás „spasí“ nějaký zázračný učitel
šermu, skripta nebo nějaké kouzlo. Učitel vás může jen nasměrovat,
naučit se učit a být přitom samostatný – zbytek je jen a jen na vás
samých.



Úspěch je vždy vykoupen litry potu, odříkáním….


Seznam použité literatury:

Skripta – Zvláštní Lidová Škola Šermu pat.Slavíčka (1984)

- Slavíčkův receptář kvalitních soubojů (1992)

- Umění bojového šermu / pat.Slavíčka (1995)

- Taktika a strategie boje / pat.Slavíček (1998)

- Šerm a společenský tanec / pat.Slavíček (2001)

- Středověk a nudistika / pat.Slavíček (2002)

- Pohlavní choroby starověku / pat. Slavíček (2003)



Děkuji za pozornost a mnoho úspěchů v sezóně 2003. pat.Slavíček

 
Hodnotit: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 (známky jako ve škole)
zpět
webmaster