|
seznam témat -> etika šermíře
Pokud chcete přidat nový příspěvek musíte být zaregistrován | nové zprávy : dolů
Müscha 19. květen 2004 22:02:50
|
|
Kain(15. březen 2004 10:54:27) : Ano přesně tak, napříkald křížové výpravy, pogromy na židy.. :o) |
Kain 15. březen 2004 09:54:27
|
|
Já bych vám to usnadnil...jak křesťanství, tak judaismus i jiná náboženství, také různé filozofie dospěly k jednomu poznání - co nechceš, aby druzí dělali tobě, nečiň ty jim. A to je ono. Jak chceš, aby se chovali k tobě, tak se chověj k nim. A vztáhni to i na zbraň - jak chceš, aby ti sloužila, tak se o ni starej. |
amat 18. únor 2004 14:14:36
|
|
alistaire(23. December 2003 14:44:47) : Já si nemyslím, že jízdu podceňuješ. Naopak přiznávám, že o koních toho vím málo a že se jich spíš bojím. To jenom že jsem si vzpomněl na zajímavou historku z doby, kdy už jízda byla přežitou součástí armády Jinak si vzpomínám, že řekněme tak před 20 lety byl v nějakých novinách článek o tom, že Švýcaři se rozhodli zrušit v armádě jízdu a že jsou z toho jejich jezdci /dragouni? husaři?/nešťastní. Dokonce absolvovali veřejné manévry, v nichž předvádělui moderní způsob boje s použitím koní. Byly tam fotky, ale už si z toho nic nepamatuju, bylo to opravdu dávno. |
trener 17. únor 2004 08:21:53
|
|
Trochu mi ta diskuse připomíná mé oblíbené úsloví z Divokého Západu: lepší dobrý nůž, než dvě špatné pistole, na což já dodávám, lepší dobrý revolver, než šest dobrých nožů. |
Coewolf 17. únor 2004 01:25:03
|
|
reagujem je pravda ze policaci a rusi vo vojne utocili na tanky sablami a neuspeli lenze tomu sa hovori hrdost a rytierska smrt ale zmenou taktyky miesto utoku na tank by bol utok sablou do hlavne tanku tak uspech je zaruceny |
alistaire 23. prosinec 2003 13:44:47
|
|
amat(23. December 2003 10:43:29) : Ale tak to já zas kvality jízdy nepodceňuji a nesnižuji, pouze to použití v IIWW bylo nešťastné a pozdní.
Sám jsem si zažil (zahrál) jaké to je, když se na tebe řítí to půltunové hovado s tím metrákovým holomkem na zádech... Před třemi lety jsem měl roličku v bitvě, kde jsme utíkali jako poslední 3 zbylí z jednotky před jízdou... A to prosím byli vyhublí arabčáci... a bylo to hraný. Dostal jsem při "obraně" do palaše takovou pecku (za jízdy), že jsem se okamžitě válel po zemi. Ta rychlost koně+úder zbraní je strašná kombinace.
Když jsem pak byl párkrát na projížďce, a viděl jsem naopak zas ty hlavy pěšáků ve výšce svých kolen... je to nadhled, přehled síla, rychlost... |
amat 23. prosinec 2003 09:43:29
|
|
alistaire(22. December 2003 15:06:57) : Já tenhle způsob uvádění pramenů nemám rád, protože je to z druhé ruky, ale můj spolužák se setkal s Rakušanem, který sloužil ve Waffen SS na východní frontě. A ten tvrdil, že zažil jak útok sovětských tanků tak jízdy a říkal, že ta jízda byla mnohem horší. Bránili se v zákopech a přesto měli údajně vyšší ztráty a hlaně větší strach z jezdců než z tanků. Roli v tom pochopitelně i podle něj hrála psychika - jízda byla nečekaná a neobvyklá, ale zdůrazňoal, že to byl hlavně velmi rychlý přechod k zákopu - jednu chvíli viděli jezdce na blízkém horizontu a vzápětí už byli u nich. |
marcipan 22. prosinec 2003 14:11:33
|
|
alistaire(22. December 2003 15:06:57) : No, to je pravda : / |
alistaire 22. prosinec 2003 14:06:57
|
|
marcipan(21. December 2003 21:50:41) : na tanky... taky podle toho dopadli. ;?( Chudáčci koníci. |
marcipan 21. prosinec 2003 20:50:41
|
|
Oněgin(18. December 2003 13:44:18) : ad rondašír - viem a nehádam sa, bol to len príklad
ad šermiar: šermiarom človeka nerobia glejty
ad chladná zbraň: ešte v 2. ww poliaci a rusi útočili ako jazda použitím šable. |
Oněgin 18. prosinec 2003 12:44:18
|
|
marcipan(17. December 2003 20:46:31) : ad rondašír - tento druh pěchoty mizí na počátku třicítky stejně jako jízdní lancíři (kyrysníci vyzbrojení dřevcem). Podobně se vytrácejí doppelsoldneři mající podobný úkol jako rondašíři
ad šermíř - za šermíře se nepovažuji, protože jsem neprošel žádnou školou a nemám tudíž ani žádný glejt
ad chladná zbraň: ty byly součástí slav. uniformy ještě po 1. WW |
marcipan 17. prosinec 2003 19:46:31
|
|
Oněgin(17. December 2003 13:37:22) : Ok. A sa nepovažuješ za šermiara myslím že nie je čo riešiť. Nadruhej strane ja si ako šermiar môžem dovoliť povedať niekoľko vecí. Dúfam že si nemyslíš, že traja mušketieri boli pre mňa nejaký vzor reality. Technika šermu nemala rozhodujúci vplyv na vývoj bitky (kedy tomu tak aj bolo?), ale mohla byť použitá ak sa boj rozpadol na menšie skupiny alebo pri menších stretoch. Netvrdím, že sa šermovalo technicky ale šermovalo sa. O čom boli potom rondašíri? Na čo boli mušketieri alebo pikanieri vyzbrojení pobočnou zbraňou? Netvrdím že technicky ale predsa boli využité aj tieto zbrane. Machiavelli sám už v 16. storočí písal, že proti radu pikanierov je najlepšia španielska technika boja a teda okrúhly štít a meč. Nepíš mi prosím že mušketa je lepšie riešenie, ja to veľmi dobre viem. Ale je situácia kedy ani taký skúsený veliteľ ako si určite ty nedonúti mušketierov nabiť tak rýchlo, aby sa vyhli boju chladnou zbraňou. Ale to predsa nie je dôležité. Dôležité je to že ak sa nepovažuješ za šermiara asi nemáš záujem učiť sa šerm aj technicky. Ak ti stačí zúčastniť sa bitky, štyri krát seknúť a poprípade zakričať nejaký ten rozkaz na svojich vojakov, nech sa páči :) Ale to je o tom čo koho baví a zaujíma. Ja si dovolím povedať že viem ako sa mám správať v bitke, a tak isto viem čo mám robiť, keď sa odo mňa vyžaduje technický šerm. Ale hlavne, ako šermiar sa vyjadrujem k témam týkajúcich sa šermu. A ešte raz by som ti chcel vysvetliť, že v období o ktorom sa bavíme šerm už dávno nie je výsadou vyšších vrstiev. |
Oněgin 17. prosinec 2003 12:38:15
|
|
argonantus(17. December 2003 09:49:19) : promiň, ten druhý přízpěvek reaguje na Tebe |
Oněgin 17. prosinec 2003 12:37:22
|
|
marcipan(16. December 2003 17:33:04) : to je ono - soubojový šerm! Ten se uplatní samozřejmě při vystoupení, v bitvě je však souboj "kordíkářů" sci-fi. Obecně se tedy můžeme shodnout, že výraz šerm znamená soubojový šerm. Já sám bych proto sebe šermířem nenazval - zajímám se spíše o historii než o samotnou techniku šermu a jakožto velitel jednotky rekonstruující zemskou hotovost pod biskupským velením si to snad mohu dovolit :)
marcipan(16. December 2003 17:33:04) : pokud někdo dá na filmové zpracování Tří mušketýrů, pak hlavní zbraní tohoto druhu vojska je kord a končíme debatu :) |
argonantus 17. prosinec 2003 08:49:19
|
|
Oněgin k 16. december 16:00:26:
nedá mi to, a s úsměvem na tváři upozorňuji, že k tomuto gigantickému problému - střílení versus boj chladnou zbraní - existuje na té Pevnosti forum jménem Jednoduše zastřelit... kde jsme základní otázky úplně neosvětlili ani po 160 příspěvcích... |
marcipan 16. prosinec 2003 16:33:04
|
|
Oněgin(16. December 2003 16:00:26) : Samozrejme sa nehádam, že na bojovom poli mal súbojový šerm a štúdium techniky prílišné uplatnenie. Reagoval som len na to, že si napísal že v tomto období bol šerm na ústupe. Vo všeobecnosti to nie je pravda, práve opak je pravdou. Ak by si napísal že na bojovom poli prestala hrať technika šermu výraznú rolu nepovedal by som ani slovo. Neviem čím to je, ale mám pocit že veľa ľudí, ktorí si hovoria historickí šermiari sa na šerm pozerajú len z uhlu pohľadu historických bitiek a účasti v nejakej "masovke". Nehovorím že vcítiť sa na pár dní do života a myslenia vojakov z minulosti je zlé, naopak je to veľmi zaujímavé. Ale ak sa pôsobenie šermiara sústredí z 80 percent len na to, potom takýto človek už podľa mňa nie je šermiarom. Súbojový šerm je podľa mňa to pravé umenie, aj keď hrať sa na vojakov môže byť pekné. A ešte jedna poznámka už v 16 storočí prostredníctvom zakladania šermiarskych spolkov (napr. v Nemecku) prestáva byť šerm výsadou šľachty. |
Oněgin 16. prosinec 2003 15:00:26
|
|
marcipan(10. December 2003 06:41:46) : tak schválně: co na bitevních polích vítězí - puška nebo meč? Šerm se samozřejmě vyvíjel dále, ovšem jedná se o šerm vyšších vrstev a nikoli řadového mušketýra. Připadá mi to jako srovnávat musado ročáka a profesionálního vojáka. |
marcipan 10. prosinec 2003 05:41:46
|
|
Oněgin(08. December 2003 15:03:55) : V TOMTO OBDOBÍ V ŽIADNOM PRíPADE NEBOLA TECHNIKA ŠERMU NA ÚSTUPE. |
Oněgin 08. prosinec 2003 14:03:55
|
|
Hmm. Myslel jsem to i trochu jinak - je třicítkový voják šermíř? :) V tomto období byl přeci jen šerm, či konkrétně technika boje chladnou zbraní (jak by to specifikoval můj oponent na univerzitě) na ústupu a i jízda se omezila na prosté seky,
Ve vašem podání šermíř = šlechtic a na nic takového si hrát nechci, což ovšem neznamená, že si budu na palaši opékat špekáčky (znám taková zvířata). Možná by bylo dobré oddělit dvě věci - šermíř (bojovník) daného období a šermíř současný.
V každém případě souhlasím s tím, že člověk zabývající se šermem či vojenskou historií vůbec (záleží na tom, jaké pohnutky jej k šermu vedly) by měl vystupovat na úrovni, starat se o zbraň a vědět o ní co nejvíce. |
maser 01. prosinec 2003 10:58:17
|
|
Hrabje(01. December 2003 09:07:32) : tak zkus ty i ostatní něco vytvořit jak to vidíte vy a loupněte to sem. Pak to můžem probrat |
Hrabje 01. prosinec 2003 08:07:32
|
|
maser(27. November 2003 13:17:02) : No myslím si, že je škoda, že to Peter Koza nedal někde net k diskuzi, bylo by to určitě podnětné pro všechny.
Ne že bych chtěl někomu dělat reklamu, ale např. na stránkách SEBU je zveřejněn kodex bojovníka dle jejich představ a není to vyloženě od věci, kdyby se tím řídili všichni nebylo by špatné. |
karelpol 28. listopad 2003 03:57:22
|
|
maser(27. November 2003 13:17:02) :
No jo někdy vám závidím,že toho Petera máte doma. |
maser 27. listopad 2003 12:17:02
|
|
karelpol(27. November 2003 08:01:13) : uhodls. O etice padla zmínka na škole Magisterium. Peter Koza spolu s dalšími vypracoval několik etických témat, které jsme prbírali. Mimo jiné se zmiňovaly i o duševnímu rozvoji jedince a úctě k sobě samému jako šermíři, ale i jiným šermířům, přírodě, et cetera, et cetera. Kopii etiky mám doma, ale Peter si nepřál aby se objevila na ineternetu. Chytlo mě to a nedalo mi, abych neznal vaše názory. |
maser 27. listopad 2003 11:40:27
|
|
marcipan(26. November 2003 20:44:38) : souhlas a jen souhlas |
marcipan 26. listopad 2003 19:43:32
|
|
Oněgin(24. November 2003 12:58:29) : Šermiar - clovek ktorý sa ucí bojovému umeniu sermu. Ci je to mec, rapír, kord, sabla alebo nieco iné, napríklad ázijské zbrane je v podstate jedno. Historický sermiar - sermiar, ktorý sa ucí bojové techniky sermu podla starých skôl. Serm chápe a ucí sa ho ako bojové umenie ale pri verejnej prezentácii kombinuje bojové umenie s urcitou dávkou herectva a upravuje ho do formy prezentovateľnej a pre diváka zaujímavej. Dodrziava urcité pravidlá: dobový serm, dobový kostým, dobový vzhlad, dobové správanie sa. |
marcipan 26. listopad 2003 19:29:35
|
|
Podla mna etika sermiara nesúvisí len s úctou k jeho zbrani. Iste je to dôlezité, ale tak isto by sa mal správat k zbrani súpera. Nebrat cudziu zbran bez dovolenia, nenechávat ju len tak niekde pohodenú. Etika je podla mna urcité správanie sa a konanie v súvislosti s historickým sermom. To znamená ze kazdý na verejnosti prezentuje nie len seba a svoju skupinu, ale aj sermiarske umenie ako také a preto by si mal uvedomit, ze formuje názory ludí na vsetkých sermiarov a podla toho sa chovat. Chovat úctu k ludom od ktorých sa má co naucit, ale tiez vázit si ludí ktorí su na tom s vedomostomi horsie a snazia sa zlepsovat. |
atko 25. listopad 2003 10:34:40
|
|
no osobne mam skuseneosti len s budo a kenjutsu a tam je zbrani prikladana velka ucta a vazenost - naproti tomu v ninjutsu sa na mec pozeraju ako na nastroj ktory umozni dasiahnut isty ciel
ale je samozreme ze vsade sa majstri snazia vstepit ziakom uctu ku vsetkemu (to je v podstate zmysel a ciel bojovych umeni) - len cesta pochopenia vedie k cielu |
maser 24. listopad 2003 20:23:36
|
|
atko(24. November 2003 14:55:58) : Nevím jak je to u stylů které uvádíš, ale myslím si, že i mistři těchto stylů učí své žáky úctě ke zbrani jako takové, základy šermířské etiky (pozdravy mistra, soupeře...) a v neposlední řadě je učí zacházet se zbraní jako s prodlouženou částí svého těla. Přijde mi, že všechny bojové školy mají podobný etický kodex.
(toť můj názor, pokud je to jinak tak mi napište jak to vidíte vy) |
maser 24. listopad 2003 20:02:44
|
|
Oněgin(24. November 2003 12:58:29) : šermíř- tím myslím duševně i psychicky zdravý jedinec, rozvíjející se v šermířském umění, ovládání zbraně, ale i sebe sama. Člověk respektující svou zbraň i svého soupeře. Člověk snažící se co nejvíce přiblížit skutečnému historickému boji. |
atko 24. listopad 2003 13:55:58
|
|
No podla mna zalezi na tom kto aky serm trenuje. Rozhodne sa inak pozeraju na mec pri kenjutsu a inak pri ninjutsu (dufam ze to pisem spravne =8-) ak nie prosim prepacte). |
Oněgin 24. listopad 2003 11:58:29
|
|
Nebylo by od věci definovat slovo šermíř |
maser 09. listopad 2003 16:23:30
|
|
cus elfus. Souhlasím s tebou a díky za fotky |
Elf 09. listopad 2003 13:30:56
|
|
Cau masere doufam ze ti doslo to foto :). Jo tahle debata byla opravdu dobra. Muj nazor je takovy, že je to bojove umění kde by člověk měl mít úctu k této zbrani. Podle mě tím cítěním dojdeš k lepším výsledkům. Dobre by bylo kdyby sem někdo opsal tu etiku...snad by nás napadli další otázky jak ji správně upravit aby lidé viděli toto cítění zbraně a rytířství |
maser 08. listopad 2003 13:08:00
|
|
Včera jsem se vrátil ze školy šermu. Padl tam výraz etika šermíře a vyvolal spoustu různých argumentů. Zajímá mě, jestli se lidi učí šerm jen jako bojové umění, nebo do něj vnáší prvek hrdosti, úctu k meči i k ostatním šermířům... Jak jste na tom vy? |
|