|
seznam témat -> Magie,byliny...
Pokud chcete přidat nový příspěvek musíte být zaregistrován | nové zprávy : nahoru
Psyché 19. prosinec 2003 13:52:21
|
|
kdo ví nechť píše. |
heinrich 21. prosinec 2003 14:58:46
|
|
Ahoj, co k tomu říct, křesťani nesmí přeci provádět kouzla. A rytíř už vůbec. Jediné kouzlení co mohl bylo požehnání. Také svaté ostatky ty mohly, nebo třísku z kristova kříže (ale že by těch křížů muselo být). Taky měly svoje hesla rodová a pod.
Ale jinak si asi pomáhaly různě.
Jsou přeci různé věci, amulety, části zvířat, zaříkávadla.
Ale v tomhle se koukni všude po světe, je to stejné.
Třeba dodnes v Africe používají partizáni a takový ty bojůvkáři různé amulety. Odborně jsou to "fetiše" a na ty se hodně dá. Jsou to třeba figurky vojáka, a doceal velké, nošené na krku aby člověka nizasáhla střela. To je hodně oblíbené.
A pak taky hodně popíjely různé odvary, samozřejmě halucinogeny a pod.
Třeba germáni to měly. Odvar z muchomůrky červené je skvělý pohaněč. A jiné. Lysohlávky oni snad ani neužívaly. Pak taky je spousty bylin. Taková nějaká směs určitě bývala někdy podávána. Ale na to jsou jiní experti.
Ale jinak semeze nekladou :-)
Ale zdroj takových věcí jsou smolné knihy a nebo jiné zápisy z vyslýchání ve středověku. Jestli máš nějaké citace tak se na to podívej. Je tam toho hodně. Když použily právo útrpné tak baba řekla i co nevěděla. Ale co jsem četl, tak čarodejnice byly nejspíše chuděry, vlastně fetáci a když je mučily tak říkaly co viděly za halucinace. Od toho to létání na koštěti. Oni měly rádi blýn myslím. A to je tzv. "tétající droga". A to koště, no je doměnka, že dělaly masti, a ty se potom užívaly tak, že se násada namastila touto mastí a zavedla se.... Jsou přeci dneska čípky a různé formy léků.
A taky je tu věc, že dříve bylo spousty námele, a lidé jedli vše co se jim urodilo na poli, plevel neplevel až později se to vytřídilo (mimochodem žito, slovanský to prý vynález, vznikl tak že to byl plevel ten se osvětčil i monokultuře, to samé oves). A tam mohly být různé účinné látky a navíc námel. Obsahuje kyselinu lisargovou. Tak jsem slyšel že tenkrát byly lidi prostě pořád v limbu když byl špatný rok a bylo hodně námelu na zrnech. Kdo ví jak to bylo.
Tak jestli na tohle bude někdo reagovat tak by mě zajímalo co na to řekne..
|
argonantus 22. prosinec 2003 08:53:26
|
|
Heinrich:
ona je otázka, co se magií myslí.
Uvnitř křesťanství je plno magie nejmagičtější; od toho slavného divu eucharistie až po ty ostatky, což je vlastně místy už hodně podezřelá, málem pohanská záležitost. Magie nikdy nezmizela ze scény ani na vteřinu.
Ale do muchomůrek a fetišů moc nepůjdu... spíš mne zajímá symbolika hermetiků, ukrytých v křesťanství, a podobné věci.
Ty smolné knihy jsou zajímavé čtení... mám k dispozici knihu Velkobítešskou, sice až renesanční, ale přesto taky plnou magie...
|
heinrich 23. prosinec 2003 09:29:25
|
|
Určitě, magie nikdy nezmizela. Ale nevěděl jsem co ten člověk tím myslí, tedy jestli jsi to byl ty. Jen málo lidí ví co je hermetismus. Dneska je módní to co si lidi vymyslí a vyspekujují o předkřesťanských obřadech, protože o tom nic nikdo moc neví a tak je tu prostor pro fantazii. Ale jinak magie byla vždy všude a je. A ty ostatky jsou opravdu úchylnost. A třeba jejich moc léčit a pod. Ale symbolika hermetiků v křesťanství, to je dost složité. Ani sám nevím co myslíš. Spíš křesťanské motivy v hermetismu :-) Tak moc do toho nevidím. Mě to zajímá spíš jako pohled na to jak lidé myslely. Ale čím více toho čtu tak lidi jsou pořád opravdu stejní a mají sice různé nápady ale pořád ohraničené svojí dědičností.
|
Dobrák 28. prosinec 2003 16:01:04
|
|
K hermetismu je u nás řada knih - po r. 89 vyšlo leccos, ale ne všechno stojí za pozornost. Je tu nakladatelství Trigon
www.trigon-knihy.cz...
tam je spousta dobré literatury. Vydali např. Obrazový atlas hermetismu od D.Ž. Bora.
Koho zajímají byliny, najde dost u středověké světice Hildegardy z Hildesheimu, předchůkyně tzv. celostní medicíny, léčila tělo i ducha současně. Kláštery, zvláště benediktinské, měly bylinné zahrady.
Taky je spousta slovníků symbolů. Zajímavá je geometrie krajiny a sakrálních staveb, silná místa (např. Václav Cílek: Krajiny vnitříní a vnější)
Téma je tak široké, že můžeme začít u černé a bílé magie, pokračovat duchovními silami, jak je chápě křesťanství (včetně svatých, andělů ,ale i daru víry v Boha a svátostí), až po zacházení s dary přírody, bylinami, kameny... Aby člověk začal zkoušet, co "umí", k tomu ale potřebuje duchovní průpravu a vedení - viz např. Carlos Castaneda: Učení Dona Juana (doporučuju, i když se to od mexických Indiánů).
Tak to he zatím jen rozehrávka, jestli se někdo přidá a zavede to blíž ke středověku.
|
argonantus 05. leden 2004 08:51:25
|
|
1) No, je otázka, nakolik je možné na tomto portále, který zřejmě pro magii a podobné lehce podezřelé věci určen není, rozjíždět magii, když existují třeba opravdu důmyslné adresy jako
www.gbook.cz...
případně pevnost.cz/diskuse/ pevnost, kde je magie a magie II.
takže s vědomím, že přehrávám již jinde přehrané:
heinrich:
hermetismus je velmi pravděpodobný kandidát na nejstarší světonázor vůbec; převažující většina badatelů se shoduje, že je staroegyptský. Jelikož křesťanství vyšlo z téhož pramene (ač se to nepřiznává rádo), je podobnost symboliky docela přirozená. Úplně telegraficky zmíním čtyři evangelisty, symbol božího oka, symboliku oběti nebo konečně poslední slovo, kterým končí křesťanská modlitba.
Dobrák:
trigion jest moje oblíbenmé nakladatelství, řadu těh knížek vlastním (i když ne všechny pokládám za úplně seriozní - ale to je osud vší magie), a duší jsem především alchymista. To je středověké až dost...
Co se týče "duchovního vedení", jsem velice skeptický. Nevěřím totiž prakticky nikomu, a to mnohdy ani sám sobě...
|
Dobrák 05. leden 2004 19:31:03
|
|
argonantus(05. January 2004 09:51:25) :
Taky si myslím, že nemá cenu na tomhle serveru vířit tak "těžké" téma jako magie. Sousta názorů je na www.scherm.cz.
Duchovní vedení: mám na mysli to, že člověk sám při neznalosti dosahu toho, co může magií rozpoutat, může ublížit sobě i druhým. Z čehož je ti asi jasné, že jsem křesťan a pokud se chci nad něčím zamýšlet, je to magie a duchovní praktiky, které jsou ku pomoci a ne ke škodě. Proto odkazuji třeba na Hildegardu, na světce, ale i n silná poutní místa. A proto je mi i blízká symbolika krajiny. Takže jestliže ty jsi především, já jsem spíš poutník. |
Dobrák 05. leden 2004 19:34:10
|
|
argonantus(05. January 2004 09:51:25) :
Promiň vypadlo mi slovo:
Pokud ty jsi především duší alchymista, já jsem spíše poutník krajinou. |
Coewolf 28. leden 2004 11:31:08
|
|
ludia mam skvelu knihu ta stoji za citanie je Istvana-Racz_vegh a vola sa ako balamutili ludi vskutku parada |
|