|
seznam témat -> Serm a kroky
Pokud chcete přidat nový příspěvek musíte být zaregistrován | nové zprávy : nahoru
aldar 07. květen 2002 11:05:16
|
|
Pise se jak jsou dulezite, ale proc - rozpitval to nekdo. System vyuky kroku ti ma zarucit stabilni postoj, moznost obrany, utoku atd. Takze se to driluje dle predpisu jak co ma vypadat. Ale kdyz vis co chces, kdyz se dokazes nacitit na to, co v jakem postoji jsi schopny udelat a na zaklade toho volis tak se ucis taky kroky, ale z toho rekneme smysluplnejsiho konce. Ale zato mnohem tezsiho...
|
mascha 07. květen 2002 11:10:08
|
|
dril ti pomuze dostat nohy do hlavy :-) tak, abys je mohl spravne pouzivat bez nutnosti nad tim premyslet. Dril je metoda, jak se i my, drevenejsi zaci, muzeme naucit hybat se pri boji. |
aldar 07. květen 2002 11:19:57
|
|
OK, ja nenapadam system vyuky kroku. Pokud ma clovek kvalitni zdroj vyuky je to samozrejme to nejrychlejsi. Jenom je treba u vseho premyslet a obzvlast proto, ze svet je plny informaci, casto protichudnych. Takze kdyz mi nekdo rekne, ze chodit se ma tak a tak, tak si to vyzkousim a snazim se ujistit ze je to skutecne dober (samozrejme jsem schopny to posoudit jen na na svoji urovni zkusenosti a znalosti). Cesta trnita, ale clovek pak vi co a proc dela, ne jenom to ze to funguje. |
tyf 07. květen 2002 11:38:30
|
|
ňuf? povídání na téma kroky. To mě zajímá, třeba mi to konečně někdo vysvětlí. |
mascha 07. květen 2002 12:05:58
|
|
IMHO pres moňytor se nikdo krokovat nenaučil, nejlip ti to ukáže a vysvětlí někdo v reálu. |
Graendall 07. květen 2002 12:53:06
|
|
Ó, jak velkou pravdu díš VELIKÝ MASCHO. Jinak zdraví Vlado. |
mascha 07. květen 2002 13:06:29
|
|
GD: čau, jaxe vede, viděls už náš úžasný web? |
cert 07. květen 2002 21:14:55
|
|
Kroky jsou základem jakékoliv školy libovolného bojového umění. S tím nikdo nic nenadělá. A aby fungovali je třeba je nadřít v kompletním systému té které školy. To je taky axiom. Už pár set let to tak funguje. Ti co si mysleli, že vymyslí bez HLUBOKÉ znalosti techniky boje něco nového a úžasného, nebo, že zkombinují kroky z různých škol aby to bylo přirizenější, jednodušší..., tak ti umřeli. Kdysi. Dneska zakládají vlastní "dokonalé" školy a učí své následovníky spousty bludného balastu. Smiřme se s tím, že šerm je složité bojové umění, a že staří šermíři se mu po mnoho let tvrdě a zdlouhavě učili. Není cesta jak se naučit šermovat za pár týdnů nebo měsíců. A kroky jsou prostě základ. |
Karel 08. květen 2002 02:29:26
|
|
Co je na krocích tak složitého? |
Mrkvoslav 08. květen 2002 06:54:05
|
|
Aldar: Jestli dobře chápu tvoje pocity, máš chvílema pocit, že takový toporný a krkolomný pohyb, který se musíš učit je k ničemu. Taky takový občas mívám, ale za čas se vždycky přesvědčím, že ten prapodivný překrok má skutečně smysl, a že to až za taková p....ovina nejni...
Ono je taky dost důležité mít učitele, který ti je schopen vysvětlit přednosti dané akce, ještě když se ji učíš. Dost to dokáže zlepšit motivaci, když víš, že to má smysl... |
cert 08. květen 2002 07:30:19
|
|
Karel(08. květen 2002 04:29:26) : Kroky pochopitelně nejsou složitý, jen je zatraceně obtížný (a hlavně to dlouho trvá) zvládnout je přesně a dostat je do krve jako přirozený pohyb. Teprve pak začnou mýt smysl a najednou dotyčný zjistí, že má mnohem větší prostor, stabilitu a spoustu času reagovat na akci protivníka. Jen nemůže nikdo čekat, že tohle zvládne během týdne. |
tyf 08. květen 2002 11:48:16
|
|
fňuk? Takže tomu mám rozumět tak, že bez kroků to nejde? Že při tom šermu nemůžu chodit tak jak jsem zvyklý a jak to umím, ale musím se naučit něco nového a pak si to zažít :-( ách jo, tak jsem se těšil, jak mi někdo podpoří tu tezi, že JE DOBRÉ KROKY UMĚT a teď začínám mít pocit, ŽE KROKY JSOU ZÁKLAD... |
Mrkvoslav 08. květen 2002 12:06:47
|
|
Tyf: Začínaš tomu rozumět správně... i když třeba německá škola nakrocích tolik nebazíruje - to ovšem neznamená, že v ní nejsou třeba... |
cert 08. květen 2002 12:18:58
|
|
tyf(08. květen 2002 13:48:16) : řekl bych, že záleží na tom jak dobře chceš umět šermovat. Vzít meč a začít sekat je "tak snadné". Dokud se nepotkáš s někým kdo tě deklasuje už jen tím jak se pohybuje. |
Mrkvoslav 08. květen 2002 12:35:50
|
|
cert(08. květen 2002 14:18:58) : Ten pohyb je důležitý i pro případ, že bys sis rozmyslelměl strategii boje a rozhodl se dát tu stovku pod 10... :-) |
tyf 08. květen 2002 12:49:37
|
|
lidi, nemáte někdo v kapse odkaz, na nějakou stránku, kde jsou kroky popsané. Když jsou zmáknuté slovní popisy pro nácvik kroků z karate a jiných prapodivností, určitě někde budou popsané kroky šermířské, ne? I když ať hledám, jak hledám - mám smůlu nebo špatný vyhledávač.
Je to stejné, jako když jsem se v jiné diskusi psal, jestli někde neleží názvosloví pozic mečů. Je fuck jesti italské, špaňělské takové nebo onaké, ale aby se člověk dokázal orientovat. Tam kdesi jinde Karel zmínil nějakou kvartu - tuším že to bude asi hm, kryt levý trpaslík? Jenže pak se nedomluvíme :-( Nechcete to někdo sepsat? Kdo znáte oboje názvosloví? Dík. |
cert 08. květen 2002 12:59:33
|
|
To chce nakreslit. Teď ale musím jít vydělávat korunky. Tak až se budu někdy nudit:-)))) |
tyf 08. květen 2002 13:12:08
|
|
cert: vidíš - a já myslel, že stačí naskenovat stránku z nějaký knížky :) ale jo, pěkně pracuj. Zase někdy pokecáme. Ale po modemu je to moc drahý :-( |
Karel 08. květen 2002 16:14:05
|
|
Polohoy meče jsou v Plchových skriptech Scénický šerm/samozřejmě ne všechny/.Kordové kroky bývají i ve sportovních příručkách je možno použít. Základním důvodem toho nefyziologického šermířského pohybu je snaha vystavit protivníkovi co nejmenší plochu těla k možnému útoku. |
Snehul 09. květen 2002 10:33:27
|
|
to jo kroky jsou dulezyty , ale zase je treba si uvedomit ze na schodisti jsou ti ponekud naprdelku:-)) |
Snehul 09. květen 2002 10:35:09
|
|
Jinak teda se v Praze otevira nova skola sermu zamerena na boj ve specialnich podminkach: pod vodou , na strome, ve vezich v leze a podobne . vede ji Otes coz je jeden z nejvytizenejsich kaskaderu v Cechach jestli mate zajem volejte na 0604353965 |
tyf 09. květen 2002 12:14:36
|
|
Snehul: no jo Praha. To mám poněkud z ruky. Jestli do tý školy budeš chodit, občas napiš nebo oskenuj nějaké své zápisky.
ad kroky na schodišti - prvdu díš, ale věz, že za chvíli se tu objeví poznámka, že na schodišti musíš použít šikmé vzestupněsestupné ridópio a když jsou to schody točité, mušíš chodit ve střehu rotačně posunutém :-) |
Doktor 09. květen 2002 13:10:25
|
|
Bereš kroky příliš doslovně. Kroky jako takové jsou prostředek k třesunu těžiště. A ke každé zbrani a druhu boje je práce s těžištěm a způsob jeho přesunutí jiný. Když ti kroky přejdou do krve budeš se lépe pohybovat i na tom schodišti a vice méně v souladu se zbraní. |
navi91 10. květen 2002 07:04:48
|
|
zvládnutie krokov a ich zafixovanie v hlave natoľko aby si nad nimi nerozmýšlal je minimálne 50 % úspechu pri boji (v španielskej škole v šerme kordom je to asi ešte viac). Pre nás ako pre šermiarov, ktorý len ukazujú ako šerm niekedy vypadal sú kroky ešte dôležitejšie a na dobre nakrokovaný duel a kvalitnou prácou zbrane sa dá aj pozerať. Ak síce zbraň ovládaš ale pohybuješ sa len náhodnými krokmi je to o niečom úplne inom - reálny boj je podobný a najmä nie linárny, chodenie do strán rozumnými krokmi, ktoré okrem samotného presunu ťažiska a tela zabezpečujú aj výhodnejšiu polohu šermiara k útoku či obrane vedie zvyčajne vtedy k úspechu, keď tieto kroky robíš automaticky (zafixované v hlave drillom) a nie náhodne.
Gotický šerm má o niečo menej druhov krokov ako barokový, ale je to dané vývojom. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že po dlhodobom tréningu talianskej školy je jednoduchšie zvládnuť kroky nemeckej školy, v opačnom poradí je to nie až také jednoduché. |
Snehul 10. květen 2002 07:21:15
|
|
Ja teda pouzivam kroky k vetsinou k chuzi ?? Al tezitko by se s nima dalo taky presouvat:-)) Myslim ze se to nesmi brat tak vazne. Presny kroky slouzi k pouziti v duelech tudiz je treba "kroky" prizpusobovat prostredi a ne se snazit za kazdou cenu pohybovat podle nauceneho mustru. Jakmile se dostanes mimo standardni sermiirske prostredi uz ti nejsou vubec k nicemu. Takze neni co resit. |
tyf 10. květen 2002 08:15:41
|
|
Snehul: mluvíš mi z duše.
navi91: k těm 50% - já mám v hlavě nabito, že úspěch šermu tvoří - z 20% technika z 20% kroky a ze 60% divadlo. Takže jo, taky v mém pojetí šermu tvoří kroky taky 50% (druhých 50% je technika). Ale hlavně to divadlo - jak protivníka přesvědčíš o tom, že dělám ouplně jinou akci než vlastně nakoneč uděláš, jak něco nafingovat tělem, levačkou... Říkali a říkají mi, že když stojíš před zrcadlem a přesvědčíš sám sebe o té nebo oné akci, tak je to správně :) |
Katz 13. květen 2002 06:55:26
|
|
Sněhul - i při boji na schodech použiju základní pravidla z kroků pro šerm. Stejně tak na bojišti plném mrtvol a trosek. Smyslem kroků je dát tvému tělu jistotu a rovnováhu. |
Snehul 13. květen 2002 07:08:25
|
|
Memu telu se rovnovaha uz nikdy nedostane nebot jsem na severu ponekud precnivajici a tudiz me to neustale tahne dopredu coz se snazim vykompenzovat podsunem dolnich koncetin pod pupek a to ma za nasledek neustalou chuzi dopredu. |
mascha 14. květen 2002 08:11:52
|
|
Z vlastni zkusenosti muzu vyuku sermu (a kroku zvlast) pred zrcadlem jen a jen doporucit. Meli jsme kdysi stesti na moznost treninku v baletni telocvicne, zrcadla pres celou jednu stenu. Je to hned jinej pocit, kdyz vidis, jak se potacis, vlnis jak devka a krecovite drzis telo, kdyz se nevidis, tak ti to neprijde a informujicimu kamaradovi neveris. Nebo je bezva si nacvicovane souboje tocit na video, kouknes na to a vidis, ze co ti prijde prirozene, je z pohledu z venku uplna traparna a kravina... |
Mrkvoslav 14. květen 2002 11:16:48
|
|
mascha(14. květen 2002 10:11:52) : Zase ti musím jen přizvukovat, já jsem až letos přestal chodit do taneční tělocvičny Karlínského spektra a musím říct, že ta zrdcadla jsou fakt dobrá a to nejen na kroky i na vedení seků, které si vlastně zkoušíš sekat sám na své tělo... Navíc ta guma, co mají na podlaze je mnohem odolnější vůči padajícím mečům, palcátům a sekarám než třeba parkety... |
tyf 14. květen 2002 13:17:53
|
|
mascha(14. květen 2002 10:11:52): pozn. k tomu videu - dá se vychytat spousta zbytečností a nesmyslů, ale hlavně - TAKY TI PŘIJDE, že akce na tebe soupeřem vedené, které z tvého pohledu vypadají naprosto vražedně, vypadají z pohledu diváka (kamery) jako takové "cinkání" o ničem? |
mascha 14. květen 2002 14:08:58
|
|
a někdy nejen akce vedené soupeřem, ale i ty moje :-(
Proto je zrcadlo nebo kamera užitečná věc, třeba hlavně při drilu kroků, ať začnem od píky. |
Katz 14. květen 2002 14:09:33
|
|
Z mého pohledu je video super, a naopak mi připadá, že co si myslíme, že jedeme pomalu je na videu strašně rychlé. Ale jako nástroj ho používám pravidelně. |
cyberkotlik 14. květen 2002 22:01:10
|
|
kroky nejsou jenom kroky, je vnich schovanej komplet pohyb a ovládání těla. Kdo se je neučí, zůstává necvičeným šermířem, i kdyby rukama dělal kdovíco. |
Honsieg 15. květen 2002 11:11:37
|
|
Já video nemám rád, já se pak musím stydět, když to vidím :-) |
Katz 15. květen 2002 11:42:39
|
|
Jenže nejpřesvědččivějším kritikem je člověk sám sobě a v tom je video dobrou pomůckou. Teprve tam zjistím jak blbě některé moje akce vypadaj. |
radar 15. květen 2002 13:27:52
|
|
To je pravda, zrcadlo je sice hezka vec, ale clovek si to nemuze zastavit, zopakovat, pustit pomalu,... Honsieg ma jen strach, aby to, co jsem spolu predvadeli, nebylo pouzito jako kompromitujici material (aby bylo jasno, je stale rec o sermu) |
tyf 15. květen 2002 14:09:32
|
|
k VIDEU - zkuste si někdo pustit akce pozpátku, přijdou vám na mysl takové zákeřnosti a způsoby jak přirozeně propašovat čepel tak, kde ji nikdo nečeká... |
Honsieg 19. květen 2002 22:30:12
|
|
radar(15. květen 2002 15:27:52) : radare, tý vole, než jsem to dočet k tý závorce, tak mi až zatrnulo :-)))
|
radar 20. květen 2002 20:14:24
|
|
Honsieg: Sprosty neni ten, kdo rekne dvousmyslnou vec,nybrz ten, kdo pochopi jen ten druhy smysl. Uz s Tebou sermovat radeji nebudu:o))
Sice nevim, jestli na neco prijdu, Tyfe, ale minimalne mne to docela ppobavi.:o)) |
Divous 18. červen 2002 16:06:38
|
|
nejsem zrovna odborník na slovo vzatý ale jedno jsem pochopil. Základem při šermu je ovládání a kontrola těžiště. To je základem k udržení stability a k rychlému pohybu. Poznal jsem, že když bych zvládl TOHLE, tak samotné akce s mečem se již jeví téměř jen jako višnička na dortu :-)
|
Divous 18. červen 2002 16:10:36
|
|
...a při správném krokování se i těžiště správně ovládá |
Roy 21. červen 2002 09:55:41
|
|
Nechtěl jsem kvůli svému dotazu zakládat nové téma amyslím, že sem tak nějak patří: myslíte si, že naši předci znali parakotoul a různé jiné kontrolované pády dobře známé z východních bojových umění a je vhodné je používat ve vystoupeních? My jsme o tom měli strašlivou debatu na tréninku a můj názor je ten, že kontrolované pády používat jen sporadicky, lepší a divácky atraktivnější je vždycky pád natvrdo (samozřejmě také kontrolovaný) s patřičným zvukovým efektem. |
Karel 21. červen 2002 10:37:00
|
|
Roy
Používá se převal se zbraní v ruce./meč n. kord/,parakotoul to připomíná jen vzdáleně,zvedá se přes koleno s namířenou zbraní na protivníka.
Moc bych to nedoporučoval,souboje to hrozně zpomaluje.Možnonajít v Plchových skriptech. |
Roy 21. červen 2002 11:56:17
|
|
Abych nebyl za blba - tohle samozřejmě znám, ale není to zcela úplně to samé.
My máme v grupě kluka z aikida, který tyhle věci zvládá naprosto dokonale, ale ve vystoupení to vypadá příliš uměle. |
mascha 21. červen 2002 14:17:03
|
|
co nevypadá umělohmotně, má ve vystoupení místo, a naopak |
cyberkotlik 09. červenec 2002 20:23:20
|
|
No hlavně je problém v terminologii - parakotoul je používaný při seskoku s padákem a nedělá se vůbec přes rameno a ruce, jelikžo byi je dotyčný zlámal. JEdnotlivé kotouly používaný v džudu, aikidu apod, maj svý názvy a jsou od sebe odlišný. TAkže je dobrý si nejdřív uvědomit, co vlatsně používám na tréninku za akce, odkud pocházej a jak se jmenujou.Teprv pak má enu začít se pídit po tom, co se používalo v jaký době (nácviky pádů ve zbroji jsou dochovaný už od římanů:)) |
Roy 10. červenec 2002 04:54:47
|
|
Nebudeme se přece přít o slovíčka - název parakotoul (asi nejrozšířenější ve všeobecném povědomí) jsem užil pro nejjednodušší popsání toho, co mám na mysli. Mám za sebou několik (ne málo) let bojových umění (aikido a jiu-jitsu nevyjímaje, i když jen okrajově) a znám rozdíly (někdy opravdu jen drobné nuance) mezi jednotlivými pády i žabomyší války o to, proč je ten a ten pád v tom a tom bojovém umění lepší než ten samý (téměř) v umění jiném. V konečném důsledku jde vlastně o to samé - padnout tak, abych si neublížil.
Proto právě teď přišla ta pravá chvíle zjišťovat, co je a co není v "historicky laděném" vystoupení možné. |
cyberkotlik 10. červenec 2002 15:21:58
|
|
no ve vystoupení hlavně nepotřebuješ jakýkoli kotouly:) |
Mrkvoslav 10. červenec 2002 15:44:03
|
|
Já si třeba myslím, že takový dobře provedený kotoul dokáže vystoupení docela oživit... |
cyberkotlik 10. červenec 2002 16:11:10
|
|
no, já si myslim opak. Když vidim ve vystoupení kotouly, tak mi to začne připadat jak spartakiáda - v 99% případů to vypadá uměle a nacvičeně. |
Mrkvoslav 10. červenec 2002 16:47:52
|
|
No, určitě máš pravdu, že dobře a i pro náročnější diváky reálně vypadající kotol je dost náročná záležitost, ale když se podaří, je to milé zpestření... Upřímě, ono i nahrání zásahu ve valné většině případů vypadá uměle a secvičeně... |
Karel 11. červenec 2002 04:10:13
|
|
Souboj ztratí tempo a rytmus,protivník obvykle nedokáže přesvědčivě zahrát,že kotoulistu nemůže ,n. nestihne zasahnout.
Umírání na scéně je zvláštní kapitola,prakticky ve všech případech nevypadá dobře,většina lidí "přehrává" a mrtvoly ostatním překáží.
Nejrozumnější podle mně je nakoupit jak scénář velí a nechat se ze scény vyhnat. |
mascha 12. červenec 2002 08:16:22
|
|
ad umirani na jevisti - jeden cas jsme experimentovali s zadnymi mrtvolami na scene, vsichni byli vyhnani za plachtu, ale nejak se to nesetkalo s uspechem. U rodicum s malymi detmi, kvuli kterym jsme mrtveni chteli nejvice omezit, rikali, ze to tak nejak neni ono.
A s tim souvisi i nejruznejsi kotouly atd. Serm ktery se snazime delat, je scenicky, velmi velmi vzdaleny sermu skutecnemu. Vsechno co delame delame pro pobaveni divaka. Mozna z toho cisi americkej film a podbizeni se divakovi, ale kotouly a pády, kopy mezi nohy, chrleni krve (to uz prehanim:-) to vsechno zvysuje divackou atraktivitu vystoupeni. Jasne, ze je treba se snazit o co nejvetsi uveritelnost akce, pádu, uderu, zásahu, to je bez debaty. Nekomu se to dari vic a nekomu min, presto si myslim, ze ve scenickem sermu maji ty veci sve misto. |
cyberkotlik 12. červenec 2002 10:40:19
|
|
No imho smrt můžeš zahrát celkem přesvědčivě, stěma kotoulama je to vždycky na pováženou. ABsolvoval sem školy s různejma hercema i režisérama, ale kotouly nikde doporučovaný nebyly:) |
Mrkvoslav 12. červenec 2002 11:15:46
|
|
cyberkotlik(12. červenec 2002 12:40:19) : Nejspíš měli svůj důvod - takový dobře prováděný kotoul taky nemůžeš předvádět leckde - některá místa, kde se vystupuje jsou pro to naprosto nevhodná (pokud si ovšem člověk nechce naprosto realisticky přerazit páteř o záludný výčnělek skály)... |
Terka 23. listopad 2002 00:51:29
|
|
cyberkotlik(10. červenec 2002 18:11:10) : 100% s tebou souhlasím. asi jsem měla smůlu, ale ještě jsem neviděla žádný kotoul, který by vypadal přirozeně... |
Terka 23. listopad 2002 00:56:57
|
|
Mám dotaz. Myslím, že jsem už druhá. Dá se někde sehnat (nejlépe na netu) popis kroků? Já dělám sportovní šerm ,ale ráda bych se dostala i do historickýho. Prostě ze začátku bych chtěla aspoň srovnání. |
cyberkotlik 24. listopad 2002 20:38:05
|
|
MRkvoslav: důvod kterej měli je že neměli natrénovaný pády - kotoul je v 99% nesmysl, ten je určenej k úplně jinejm věcem....
Terka: V každý škole se používá jinej systém kroků, včetně způsobu jak vůbec došlápnout, takže se to dá jen těžko takhle shrnout. Francie (což je sportáku nejbližší) používá marché avant (posun v před) a marché arriere (posun vzad) dále demi marché (takovej půl předkrok, tedy zadní noha před přední) marché forcé (poskok) marché forcé arriere (odskok)
v italce a ve španělsku je to zas ale jinak:) |
Terka 24. listopad 2002 21:55:23
|
|
cyberkotlik(24. listopad 2002 21:38:05) : Díky,ale nic moc mi to neříká. Mám totiž za sebou střeh, posun a odsun, nic víc. Výpad začneme příští týden, takže naprostý začátky. |
Karel 07. prosinec 2002 17:28:17
|
|
Terka
Takový velmi základní výčet kroků je asi tak tento:
Sraz/vpravo a vlevo/
Sřeh/čelný,levý,zkřížený/
Posun,odsun
Předkrok,zákrok
Odskok,předskok
Výpad/levý,vzad,stranou/
Fleš
Chůze i běh vpřed i vzad
Chůze stranou oběma směry,chůze i běh po nerovnostech,přeskoky překážek,chůze i běh s otočkami a obraty.
Otočky a obraty:kolem levé a pravé nohy,na patách,obraty s odskoky stranou,vřed i vzad.
Otočky ve střehu,překrokem,ve výpadu,otočku ve výpadu vzad.
Úhyby:pravou nohou/rassemblée/,změnou výpadu,předklonem a záklonem,úkrokem do výpadu stranou,úkrokem do zkříženého střehu ,do dřepu,úhyb tělem vzad ,úhyb výskokem.
Pády a převaly:pády vpřed do lehu na břiše,pád vpřed s kotoulem,pád vzad do kleku , do sedu,do lehu,pád vzad s kotoulem,pád stranou,převal stranou,převal přes překážku.
Kombinace pohybů nohou:batinando/posun výpad/,ballestra-předskok výpad,radoppio-2xvýpad,fleš-výpad,remise-prodloužený výpad.
No to by tak mohlo na nějaký scénicý šem stačit.Chce to výdrž. |
Terka 07. prosinec 2002 18:16:11
|
|
Karel(07. prosinec 2002 18:28:17) : Díky. bude se mi to hodit. Doufám, že jsi mně tím nechtěl zkazit náladu :-) :o))) |
cyberkotlik 08. prosinec 2002 00:46:05
|
|
Terka: no, to Karlovo podání je trochu zchaotizovaný, je tam všechno možný na jedný hromadě, pro trenink některý z dobovejch škol toho taková hromada nebude:) Hlavní opravdu bude to, kterou historickou školu budeš chtít dělat...
Kerel: remise je tzv. obnova útoku, což nemusí být jen prodloužený výpad:) PAtinando se píše s P a fleš už je vyloženě novodobá, to bys po ní mohl chtít madarskou žustatáž (jak to píšou netušim:))) |
Karel 08. prosinec 2002 04:53:45
|
|
Terka
Určitě jsem ti nechtěl zkazit náladu.Až si uděláš nějakou základní školu,už to nebude vypadat tak běsně,myslím ta hromada názvů.Když se prokoušeš někam k výpadu,už se stím dá pracovat a to už je zábava,to už není jen dril.
CK Pravda už měl jsem si to po sobě přečíst gramatické chyby jsou ostuda.Jinak je to výčet povinností pánů herců ke zkoušce ze scénického šermu.Jestli se to učej ještě dneska,to nevím,ale podle toho co obvykle "mydlej" na obrazovce,už asi ne. |
cyberkotlik 08. prosinec 2002 17:20:33
|
|
KArel: o ono závisí jak na který škole, co vim co Roman učí v tý Michli, tak tm to moc slavný neni, jelikož maj na to málo času... |
Karel 09. prosinec 2002 04:57:34
|
|
CK
Jakpak potom dělaj ruku se zbraní,když je tak řečeno nohy nenesou? |
cyberkotlik 09. prosinec 2002 15:32:44
|
|
no, rychle.....
Ono je fak potřeba rozlišovat - nevim na jaký herce či film ted konkrétně narážíš, ale ti třeba ani žádný základy neměli a maj jen postavenou choreografii, enbo tak něco... |
Karel 10. prosinec 2002 04:13:01
|
|
CK
Tuto bylo ze skript AMU,ten seznam. |
Terka 15. prosinec 2002 21:04:35
|
|
cyberkotlik(09. prosinec 2002 16:32:44) : To je dost blbý něco dělat, když nemáš základy, ne? |
cyberkotlik 16. prosinec 2002 16:17:14
|
|
Terka: to je pravda, nicméně spousta lidí to tak dneska dělá - viz spousta shš:) |
Terka 16. prosinec 2002 16:29:19
|
|
cyberkotlik(16. prosinec 2002 17:17:14) : To ale musí být znát na tom, jak šermují. Nebo snad ne? |
cyberkotlik 16. prosinec 2002 20:52:51
|
|
Terka: je, většiou to pozná i laik, ačkoli si mnozí znich namlouvají že divák nic nepozná:) |
Terka 17. prosinec 2002 14:58:20
|
|
cyberkotlik(16. prosinec 2002 21:52:51) : Tak to nemaj na bitevím (i jinde ) poli co dělat. |
cyberkotlik 17. prosinec 2002 18:52:01
|
|
Terka: TO je sice pravda, nicméně, skutečnost je jiná. A je jiná proto, jelikož ta bitevní pole jsou z velký většiny amatérská bitevní pole, tudíž, ti co si tam jedou zabojovat nic nedostávaj a tak je organizátor dost čassto rád za každýho člověka co tam přijede,a navíc není v ničích silách kontrolovat ty ldii, a zjištovat, zda ajak uměj šermovat, jelikož mnohý z těch organizátorů to nedokáže rozpoznat. No a jaksi bys musela těm lidem zakazovat aby šermovali, což není dobrej postup:)
(netvrdim že to platí pro všechny:) |
Terka 17. prosinec 2002 22:06:19
|
|
cyberkotlik(17. prosinec 2002 19:52:01) : Já nikomu nic nehodlám zakazovat. Ale to nedokážou sami posoudit, že jejich šerm stojí za ...
Já sama bych nevstoupila do bitvy (a nevstoupím) bez zvládnutejch základů, protože chci ukazovat to, co umím a ne to, co neumím! |
cyberkotlik 18. prosinec 2002 04:23:43
|
|
TErka: Každej ale nepřemýšlí jako ty (někdo např. nepřemýšlí vůbec:) |
Terka 18. prosinec 2002 16:17:20
|
|
Cyberkolik:Bohužel už jsem takové viděla a ještě k tomu byli posilněni alkoholem. Neříkám, že byli úplně ožralí, ale i tak (být pořadatelem) do boje bych je nepustlila. Svůj tábor by mít mohli, ale to je asi tak vše.
|
Darinka 18. prosinec 2002 18:57:24
|
|
cyberkotlik:Terka myslí moc složitě :-) (Já ji tptiž znám a osobně) |
cyberkotlik 18. prosinec 2002 23:14:52
|
|
Darinka, Terka: No, nicméně stím tady nic nenaděláme:) |
Terka 19. prosinec 2002 09:13:37
|
|
cyberkotlik(19. prosinec 2002 00:14:52) : To je fakt a je tomu škoda... |
Terka 21. prosinec 2002 21:46:06
|
|
cyberkotlik(19. prosinec 2002 00:14:52) : S čím tady nic nenaděláme? S tím ,že myslím moc složitě (podle Dády) nebo s tím, že na bit. pole chodí ne zrovna dobří šermíři (ne všichni)? |
Terka 21. prosinec 2002 22:03:43
|
|
Mohl by mi někdo trochu vysvětlit fleš a záskok? Karel 7.pros. 18:28:17 psal "fleš-výpad". Přece fleš nemůže být výpadem? Dost divný. Help please... |
Karel 22. prosinec 2002 05:21:28
|
|
Terka
Karel to napsal blbě teď se polepší.
Přesně to zní:Fleš po výpadu,popis je:po výpadu provedeme rychlý střeh přisunutím obou nohou k sobě do předkloněného střehu a navážeme konečný útok fleší.
Fleš je útok skokem nebo během.
Fleš skokem:ze střehu se odrážíme oběma nohama a dlohým nízkým skokem,při němž dopadáme na levou nohu se snažíme dosahnout soupeře a potom přeběhnout za něj.
Fleš během:při útoku přímým bodem po napnutí ozbrojené paže se snažíme dosáhnout nepřítele několika kroky v bočném postavení trupu a pak probíháme dále mimo soupeře.
Předskok:nízký skok ze střehu do střehu.
Záskok,nebo odskok:protipohyb k předskoku,provádíme ze střehu n.výpadu při ústupu a dopadá se vždy do střehu.
|
cyberkotlik 22. prosinec 2002 16:43:19
|
|
Terka: s tvým myšlením samozřejmě nic dělat nemám v úmyslu, týkalo se těch šermířů:) |
Terka 22. prosinec 2002 17:48:51
|
|
cyberkotlik(22. prosinec 2002 17:43:19) : So I´m happy. Thanks.
Karel(22. prosinec 2002 06:21:28) : Proč o sobě píšeš v "er formě"? |
Bomba 08. duben 2003 20:51:08
|
|
Velmi by mne zajimalo z jakeho doboveho literarniho zdroje cerpate infomace o krocich v nemecke skole. S vyjimkou nekolika zminek v Mairovi, Czynerovi a Danzigovi jsem nic kloudneho nenasel( a to je jeste otazka jak moc lze verit jejich prepsani do moderni nemciny).
|
Hnikkar 08. duben 2003 21:16:37
|
|
Bomba: Dobra otazka, to by mi taky zajimalo. Nedavno se na mne sesypala hora dotazu z tohoto oboru a zjistil jsem, ze nektere nemuzu dolozit nicim jinym nez slovy "takhle mne to bylo uceno..." |
Bomba 09. duben 2003 09:55:59
|
|
Mam presne ten samy problem. Vse, co jsem se naucil umim diky J. Andryskovi (Yetakovi), jeho styl vyuky a to, co uci se ponekud (ikdyz ne vyrazne) lisi od toho, co jsem videl u lidi vzeslych z "Kozovy skoly". Nikdy jsem o tom, co mne bylo uceno prilis nepochyboval, ale ted jsem se dostal do faze, kdy si vse zacinam overovat v literature a popis kroku ne a ne nalezt. Pomuze mi nekdo?
|
Mirek 09. duben 2003 16:04:20
|
|
S krokama je to složité - povětšinou se vychází z novějších škol, a postupuje se dozadu. V MAgisteriu mne to učili tak, že konkrétně německá škola prošla celkem složitým vývojem, od raných Talhoferovských věcí až po zač. 16 stol, a z přirozeného tělesného pohybu se přecházelo posutpně k cvičenému, který je znám z pozdějších knih. K tomu s ebere ještě hledisko bezpečnosti a scéniky - vždy je dobré umět kroků víc, a vybrat si znich to co je bezpčné, či pro danou chvíli potřeba. Takže 3 základní kroky (krok, předkrok a posun, což je vlatsně krok-sun-krok) reflektujou normální pohyb těla |
Bomba 11. duben 2003 12:07:54
|
|
Mirek : Dovolil bych si Ti trosku oponovat s tim prirozenym telesnym pohybem... uz v ve velice ranych pocatcich N. skoly jsou patrne pomerne jasne vymezene postoje/strehy, takze lze ocekavat i nejakym zpusobem typizovane kroky viz treba Tower Fechtbuch (priblizne 1280) ci ponekud atypicka a pozdejsi Gladiatoria (1425?) nebo S. Ringeck (1440), "Codex Vindobonensis" atd. K tem zakladnim krokum: 1. vzdy jsem mel dojem, ze posun je na dve a ne 3 "doby" 2. Pod krokem si mam predstavit zmenu strehu? Myslim, zde jen o terminologicke nedorozumneni, zpusobene ucenim se u ruznych mistru, ale chci mit jasno:-)
Muj dotaz ale zustava porad stejny: z jakych konkretnich dobovych zdroju cerpate sve poznatky o krocich v nemecke skole??? |
Mirek 11. duben 2003 13:23:24
|
|
nejsme v rozporu - psal jsem jen že reflektují přirozený pohyb, tedy jakože ho berou v úvahu. Posun jsou dvě doby a krok je změna střehu. Já osobně nečerpám z ničeho, jen učím se u Magisteria. Z čeho čerpá Peter Koza se musíš zeptat jeho:) |
Hnikkar 14. duben 2003 21:19:30
|
|
To ze kroky v prapuvodu vychazely z prirozenych pohybu je asi jediny svetly bod v patrani... Nicmene at si vybavuji jakekoliv iluminace vzdy jsou bojujici zobrazovani ve vselijakych nekdy anatomicky nesmyslnych posicich... Tim nemyslim jen primo ucebni texty, ale i iluminace ktere proste jen zobrazuji boj. A ten je zobrazovan misty az ikonograficky jako smeska rozkrocenych postavicek s naprazenymi (a nekdy i zaprazenymi) meci... |
Bomba 26. srpen 2003 13:11:28
|
|
Nejstarsi zminku o krocich nemecke skoly jsem nasel v Sigmundu Rigneckovi (prelom14/15 stol.) Cituji: "Merck, das ist die erst lere des langes schwertz; das du die hew von bayden sytten recht solt lernen hawen, ist, das du annders starck vnd gerecht fechten wilt. Das vernym allso: wenn du wilt howen von der rechten sytten, so sich, das dein lincker fu°ß vor stee. Häustu dann den ober haw von der rechten sytten, so folg dem haw nach mitt dem rechten fu°ß. Tu°st du das nicht, so ist der how falsch vnd vngerecht, wann dein rechte syten pleibpt dahinden. Darum ist der haw zu° kurtz vnd mag sein rechten gang vndersich zu der rechten anderen sytten vor dem lincken fu°ß nicht gehaben. Des glychen: wenn du hawst von der lyncken sytten vnd dem haw nicht nachfolgest mitt dem lincken fu°ß, so ist der haw och falsch. Darum so merck, von welcher sytten du haust, das du mitt dem selbigen fu° ß dem haw nachfolgest. So magstu mitt der sterck alle dein stuck gerecht trybenn. Vnnd also süllen alle andere hew"
|
Bomba 26. srpen 2003 13:23:34
|
|
Nevite nekdo o necem dalsim, starsim, presnejsim, rozsahlejsim? Jinak jsme se s dovolenim pokusil o priblizny preklad vyse zmineneho:
"Toto je první pravidlo pro šerm jeden a půlručním mečem: pokud se chceš stát dobrým šermířem, nauč se udeřit stejně dobře z obou stran!
Pokud chceš udeřit z (Tvojí) pravé strany, Tvá levá noha musí být na začátku útoku vepředu. Pokud chceš udeřit z levé strany, vepředu musí být Tvá pravá noha. Pokud chceš po-té zaútočit z pravé strany Oberhau (sekem z býka, střechy), sleduj sek svojí pravou nohou. Když tak neučiníš, Tvůj sek bude neúčinně a špatně proveden, protože pravá strana Tvého těla zůstane vzadu. V důsledku toho Bude sek příliš krátký a nebude opisovat náležitý oblouk směrem k levému boku. Pokud udeříš zleva a nesleduješ sek nohou, děláš chybu taktéž. To proto, že ať útočíš z kterékoli strany, vždy musíš útok sledovat stejnou nohou. Takto bys mel provádět i ostatní údery."
|
Pavel 09. září 2003 18:29:30
|
|
Ja si tez myslim, ze kroky by prvotne ( a pravdepodobne tomu taky tak bude) mely vychzaet z prirozenosti. nedovedu si predstavit, ze by nekdo vymyslel neco umeleho, vzdyt prece cokoli je umeleho a neplyne z prirozenosti, je k nicemu, nefunkcni. Zvlast pokud se tyka boje, tam by pohyb mel plynout z prirozenosti tela. Prvotni "kroky" v sermu (a v boji obecne) si sice musi clovek nejakym zpusobem osvoji, ale potom v praktickem boji se stejne hybe tak, aby vysledek byl co nejucinnejsi, nejefektivnejsi, nejrychlejsi a nejobratnejsi.
ad BOMBA |
Divous 17. září 2003 05:28:34
|
|
kdy už naši scholastici pochopí, že vůbec nejde o žádné kroky, ale o manipulaci s těžištěm těla...... |
Ruza 17. září 2003 18:06:28
|
|
To mne zajima - rikas, ze jde o manipulaci s tezistem tela, znam to z taiji. Se sermem nemam dosavad zadne zkusenosti, lec mne zajima a velmi by mne potesilo, kdyby se principy boje podobaly!! |
Divous 18. září 2003 05:20:16
|
|
jsem dalek toho, abych někomu radil ohledně šermu, protože jej provozuji rekreačně, ale mám nějaké zkušenosti s bojovými sporty (zápas a karate), takže vím, že po čase provozování člověk pochopí, že základy jakéhokoliv druhu boje s či beze zbraně se v jádru naprosto schodují :-)
Neexistují nějaké "tajné finty" nebo tajuplné emanace :-)
Základy:
Fyzická kondice (velmi vysoká)
Pohyblivost (šlachů a kloubů, velmi vysoká)
Psychika (nejdůležitější)
Ovládání těžiště (partie boků)
Pak už je to brnkačka ;-) |
Ruza 30. září 2003 17:32:30
|
|
Divous: Muzes mi, prosim, nejak konkretneji priblizit pojem: "fyzicka kondice velmi vysoka"? Tj. kolik kilaku nabehat, kolik kliku, drepu, sklapovacek, nevim ceho vseho jeste...
Dale prosim totez k pojmu "velmi vysoka pohyblivost slach a kloubu" - tedy je nutny rozstep, snura, co staci tak neco priblizne jako co se tomu blizi.
A co psychika? Jaka je jeji uloha zde, resp. v sermu?
Jinak diky, mozna, ze se v pristim zivote dam projistotu rovnou na akrobacii ;o) |
Divous 01. říjen 2003 05:06:48
|
|
RUZA
fyzická kondice - čím vyšší, tím lepší, tedy čím více kiláků uběhneš a čím více kilo navspíráš , tím lépe.
Pohyblivost - čím vyšší, tím lepší. Většina lidí (včetně mě v současnosti) je ztuhlá jako prkno
Psychická kondice - bez komentáře, pochopíš, až budeš někdy vystavena nutnosti bojovat, či si dokonce bránit život či zdraví
Suma sumárum - nelze říci, na JAKÉ úrovni musíš být, prostě platí přímá úměrnost - čím vyšší, tím lepší |
Ruza 01. říjen 2003 15:34:03
|
|
Divous:
Ajo. |
Bomba 23. leden 2004 14:22:08
|
|
Divous(17. September 2003 07:28:34) : o tom, ze jde o manipulaci s tezistem se nikdo nepre. Jak jinak by jsi chtel smysluplne presunovat teziste nez pomoci kroku, jizdou na koleckovych bruslich??:-) znovu bych se rad vratil ke svoji puvodni otazce: Z jakeho doboveho literarniho zdroje cerpate infomace o "krocich" (konkretnim zpusobu presunu teziste ) v nemecke skole? |
|