|
seznam témat -> Rytířský kodex
Pokud chcete přidat nový příspěvek musíte být zaregistrován | nové zprávy : dolů
Melkel 11. listopad 2002 14:33:27
|
|
Kain: Jo, jsem.
Ad rozdily - uz jen napriklad vyvoj taktiky je uzasny, od jizdnich lukostrelcu po musketyrske jednotky, a co se specialnich jednotek tyce, myslim, ze se Evropani meli co ucit :-) A doiplomacie byla taky na perfektni urovni: napriklad krasna scena u Sekigahary, kde Kobajakawa sedel na prdeli a cekal, kdo zacne vyhravat, az dal Tokugawa strilet na kopec, kde se rozvaloval, a donutil ho zapojit se do bitvy :-) Proste nadhera.
A pocet krestanu nevim, ale zajima me to :-) |
Kain 11. listopad 2002 12:01:28
|
|
Melkel(06. listopad 2002 16:01:54) : Diky za zastani, sinto jsem pro jednoduchost radsi ani nezminoval, nicmene je taky dulezite. Spousta Japoncu obe viry smesuje a napr. vykonava obrady obou smeru. A ke srovnavani a krestanum - spousta lidi srovnava ruzna obdobi, zpravidla evropskou romanskou a gotickou kulturu s Japonskem po reformach Tokugawa. Divili by se, jake i v Japonsku byly kulturni rozdily jak v prubehu staleti, tak v ruznych castech zeme. Schvalne, kolik krestanu bylo v Japonsku v roce 1300?:-)) PS: ses ten dvoumetrovy Melkel z Wothanburgu? |
Melkel 06. listopad 2002 15:01:54
|
|
No, vzhledem k tomu, ze budo vychazi z velke casti ze zen-budhismu, rizlem sinto, tak michat samuraje a buddhismus opravdu neni od veci :-)To, ze bylo mezi Japonci pomerne velke mnozstvi krestanu, je take pravda, ovsem to jim nebranilo, aby se pomerne intenzivne ucastnili mocenskych boju, ktere nakonec vedly k izolaci Japonska a vykopani misionaru do Nagoji. |
Kain 05. listopad 2002 21:03:05
|
|
mascha(01. listopad 2002 10:58:38) : Roy má pravdu, fakt to není od věci, navíc to nemám ze své hlavy, nějakou dobu trénuju aikijutsu a kobujutsu, hlava naší skoly je Japonec, buddhistický kněz ze samurajské rodiny. |
Roy 01. listopad 2002 11:31:51
|
|
Jak jsi to myslel? Je jasné, že ne každý Japonec musel být bezpodmínečně budhista ( např. aspirant na šoguna Oda Nobunaga vyplenil centrální sídlo budhistů na jakési hoře, protože proti němu kuli pikle a tím si znepřátelil půlku Japonska), dokonce bylo v 16.st. zásluhou jezuitů v Japonsku plno křesťanů (i mezi šlechtou), ale jinak to tak od věci zase není nebo ano? |
mascha 01. listopad 2002 09:58:38
|
|
no ja myslim, ze motat samuraje a budhismus je trochu moc, ne? |
Kain 29. říjen 2002 23:49:28
|
|
Roy(23. říjen 2002 12:15:09) : Lepší? Tak to nejde posoudit, vstupní podmínky jsou příliš odlišné. Například křesťanský rytíř je po smrti "souzen" za svůj život a nový už nedostane, tedy smrt je pro něj velmi podstatná, často i obávaná záležitost. Naopak buddhista projde reinkarnací a zas tak moc se nezmění, proto menší strach ze smrti. Víra je silná věc, ale těžko usuzovat, která je lepší. |
Roy 23. říjen 2002 10:15:09
|
|
Ví někdo, nakolik je tento tzv. Rytířský kodex podobný japonské Cestě samuraje? Co je z hlediska "rytířskosti" (ochota zemřít za svého pána, galantnost k dámám apod.) lepší?
Já vím, je to podivný dotaz, ale snažte se.
Tyf: Ty jsi vstal z mrtvých? |
Maršálek 23. říjen 2002 09:05:30
|
|
tyf(23. říjen 2002 09:19:10) : myslím, že jako každý kodex, vznikl i tento z čiré nutnosti určit pravidla hry a vymezit povinnosti, výsady a postavení této kasty ve společnosti. Zatím se nikde nenarazil na jejich ucelené písemné znění, vynechám li možnost řádových regulí, ale myslím že je to proto, že ve své době byly považovány za samozřejmé stejně jako dnes naše pravidla chování. Ale jsou dohledatelné v textech již zmiňovaných písní, kdy jsou rytíři se svým kodexem vyzdvihováni a dáváni společnosti za příklad. Takže doporučuji studovat již zmíněné, neboť se objevují jak v textu, tak i v obsahu ( včetně mírných odlišností daných podmínkami té které říše ). Budou ti k něčemu odkazy na pár konkrétních zdrojů? Mohlo by být zajímavé zpracovat to jako studii, rád pomůžu. |
tyf 23. říjen 2002 07:19:10
|
|
Maršálek: ách jo, pořád se těším až někdo nebude zmiňovat "rytířský kodex", ale až mi poradí, kaj se dá najít :) |
Maršálek 21. říjen 2002 18:47:32
|
|
jo jo, rychlopípy to mají skutečně těžké, ale co se takhle studovat staré prameny, např. Karolinské legendy, Tristana a Isoldu, Píseň o Nibelunzích, Artušovské písňe, kurtoazní písňe i poezii ... tam všude je odsuzováno a trestáno porušení rytířského kodexu, nebo naopak vyzdvihováno jejich dodržení tváří tvář nebezpečí... bonne chance |
"Cipiska" 21. září 2002 05:21:35
|
|
:o)) |
"Cipiska" 19. září 2002 10:11:02
|
|
čéčé ani ti nevim leželo mi to na stole :o)))
já říkám že jestliže tomu opravdu bylo tak,tak to měli chlapci hodně hodně těžké........ :oDDDDD |
"Cipiska" 18. září 2002 21:17:21
|
|
hihi Wothánku tentokráte jsem tě předběhla :o))) |
"Cipiska" 18. září 2002 21:16:06
|
|
Rytířský kodex
1 Nejvyšší hodnotou je rytířská čest ! Za porušení kodexu může být rytíři
odňata korouhev nebo vrácen do stavu pážecího.
2 Rytíř je vždy věrný králi,královně,své zemi a Valar,jejichž jménem byl
pasován.A to i v případě,že by ho to mělo stát život.
3 Život a čest krále a královny brání rytíř vlastním životem a jedině při
jejich ochraně smí obětovat i vlastní čest.
4 Rytíř nepoužívá hrubá a sprostá slova či nadávky.Slušným způsobem
smí lát k nepříteli při bitvě.
5 Rytíř bojuje a hraje vždy podle pravidel,nepodvádí a nekrade.Při boji
nepoužívá bodání mečem a údery do rozkroku.
6 Rytíř ctí a chrání slabší,starce,děti a ženy.Pro jejich obranu neváhá tasit
zbraň.
7 Rytíř ctí soupeře i nepřítele,v boji muže proti muži poskytuje rovnocenné
podmínky.Nebojuje s bezbrannými a neozbrojenými.
8 Rytíř umí prohrávat a vzdát vítězi čest.Uznáním své prohry neztrácí
hrdost.
9 Rytíř se nechová arogantně a povýšeně,není pyšný.Nepovyšuje se
nad ostatní a chová se vždy dle etikety.
Ps: Jo měli to těžký chlapci ..... :o)))))) |
vattghern 20. srpen 2002 09:54:35
|
|
Divous: to je pravda, jenom ten jejich "kodex" sem taky nikde nenašel. |
Divous 15. srpen 2002 20:28:09
|
|
Templáři jsou všude |
tyf 08. srpen 2002 12:42:59
|
|
tak zatím žádné novinky nemám...
Wothan: hledal jsem na netu regule těch řádu a marně :-/ ale věřím, že to sehnat jde - a že to někde vyhlodáš :)
ad nepsaný kodex - mi nevadí, že je nepsaný - ale víte někdo co v něm je?
a případně jak se měnil v průběhu doby, ruku v ruce se změnami v "rytířství"??
|
Roy 08. srpen 2002 05:39:56
|
|
Správně, dej to do placu. |
Samorost 07. srpen 2002 17:51:09
|
|
tyf(07. srpen 2002 00:45:35) :Kdybys ho náhodou sehnal, rád bych si vzal jednu kopii. |
gisli 07. srpen 2002 17:05:02
|
|
Nevim asi ne sjižděl Chimery andělku atd znal se s liberečakama Hradečakama atd |
Tygr 07. srpen 2002 16:51:10
|
|
Neříká si taky Harkonnen? |
gisli 07. srpen 2002 16:46:36
|
|
tyf(07. srpen 2002 00:45:35) : Znaš Mojka?Mojmír Kříž naposledy někde Brno vegetarianska jidelna kulhavej v šedym talaru (O.T.O) lip poradit neumim |
tyf 06. srpen 2002 22:45:35
|
|
Sháním znění "rytířského kodexu", pro nepočítačového kolegu (Dejv - Bezejmenní).
Anžto jsem nevěděl co si pod tím představit, tak jsem to rozdělil na:
- rytířský kodex obecně
- rytířské kodexy rytířských řádů
Hledal jsem v naší muzejní knihovně, otravoval koho se dalo, šukal i po netu (možná špatně), v Oťasovi i jinde a žel marně.
A protože dostupné zdoje jsem vyčerpal... je to na vás.
Dík. |
|